Page 182 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 182

tarih çevresi                                                                                               tarih çevresi



            Büyük  İskender’in  topraklarındaki  Yahudi          Bütün bu veriler, Helenistik dönemden                  aldığında kentteki Romalılardan ve öncesinden  tarafından  MS  313’te,  Roma’nın  resmi  dini

            topluluklarına  tanıdığı  ve  Roma’nın  önce   beri  Ankara’da  bir  Musevi  topluluğunun                   kalan Musevi topluluğu (Romaniyotlar) Türkçe   olarak kabul edildikten sonra dinin kurallarını
            kısıtladığı  ardından  kaldırdığı  ayrıcalıkların 13  yaşadığını göstermektedir. Oysa tarihçilerimizin      biliyordu. Sultan Murad, daha sonra fethettiği  belirlemek ve bir fikir birliğine varmak üzere
            yeni  alınan  kentlere  de  tanınmasını,  bu   çoğu,  Yahudilerin  Anadolu’ya,  İspanya’daki                Edirne  ve  Selanik’teki  Yahudilere  Türkçe   kurulan ilk kurul olan St. Sinod Meclisi 314’te
            ayrıcalıkların  tunç  sütunlara  kazınıp  Yahudi  engizisyondan  kaçarak  1492  büyük  göçüyle              öğretmek  üzere  Ankara’dan  bu  kentlere      Ankara’da toplanır (Galanti, 2005, sf. 39); çeşitli
            toplulukların bulunduğu kentlerin meydanlarına  geldiklerini ileri sürerler.                                Yahudiler göndermiştir (Bahar, 2003, sf. 36).  Hristiyan  ülkelerden  gelen  18  piskoposun

            dikilmesini  buyurur  (Bahar,  2003,  sf.  26).      İmparator Caracalla, 212 yılında, Roma                      Doğu  Roma  İmparatorluğu  (Bizans)       katılımıyla toplanan Konsey’de Hristiyanlığın
            Ankara’da da böyle bir tunç sütunun Augustus   sınırları   içerisindeki   bütün   Yahudilere                Dönemi                                         geleceğini  belirleyen  25  karar  alınmıştır
            Anıtı’nın yakınına dikilmiş olduğu bilinmektedir  vatandaşlık hakkını vermiştir. İleride Bizans’ın                                                         Tarihimizdeyse, İznik’te 325’te toplanan Konsey
            (Galanti, 2005, sf. 38). Varlığı bilinen ancak  kurucusu  olacak  İmparator  I.  Constantine                     Rumlar ve Hristiyanlık                    ilk Sinod Konseyi olarak anılır.
            zaman içinde yok olan birçok anıt gibi bu sütun  (Konstantin,  272-337),  kendisinden  önce                      İkinci  yüzyıl  başlarında,  güçlenen           Roma      imparatoru      Konstantin,
            da bulunamamıştır.                             tanınmış bu ayrıcalıklarını görmezden gelerek                Hristiyan topluluğu için Ankara’da piskoposluk  köhneleşmiş  kurumları  ve  alışkanlıklarıyla

                 Büyük İskender’in Yahudilerin haklarını   çıkardığı yeni yasalarla Yahudileri ikinci sınıf             vardır (Aydın ve diğ., 2005, sf 104). Ramsay   imparatorluğun       artık       Roma’dan

            tanıması ve saygı göstermesi, bunu izleyen bütün  vatandaş  konumuna  indirmiştir.  İspanya’nın             (1892,  sf.  82), Hristiyanlığın  erken  dönem  yönetilemeyeceğine karar vererek Nova Roma
            Helenistik  dönem  boyunca  bu  davranışın     Elvira  kasabasında,  303/304  yılında  toplanan             kiliselerinden  birisinin  MS  170’den  önce   (Yeni Roma) adıyla yeni bir kent kurmak ister.
            sürmesi nedeniyle Yahudiler çok etkilenmişler  Hristiyan  konseyinde  alınan  kararlarla  da  iki           Ankara’da  bulunduğunu  yazar. MS  250         Coğrafya  koşulları  nedeniyle  o  devirlerde
            ve  çocuklarına  hâlâ  Alex adı  vermektedirler  topluluk arasında düşmanlık tohumları atılmıştır.          yıllarında,  Roma’nın  Hristiyanlara  karşı    Trakya’dan Anadolu’ya geçiş, sadece, Dardanos
            (Bahar, 2003, sf. 17).                         Bunun sonucu olarak, beş ve altıncı yüzyıllarda,             uyguladığı şiddet bu dönemde zirveye ulaşır.   (Çanakkale  Boğazı)  üzerinden  yapılmaktadır.
                                                           Ankara Yahudileri’nin bir bölümü Hristiyanlığa               Ankara piskoposu olan Klementios, olasılıkla
                 Hiristiyanlığa çağırmak üzere Aziz Paul                                                                                                               Konstantin,  Yeni  Roma’yı  önce  Troya’nın
                                                           geçmişlerdir  (Galanti,  2005,  sf.  38).  Ankara            303  yılında  Ankara  Kalesi  yakınlarında  Vali
            (Pavlus), MS 55-60 yıllarında Ankara’ya iki kez                                                                                                            kalıntısının  olduğu,  İskender’in  Anadolu’ya
                                                           kentinin   Sasanilerin   eline   geçmesinden                 Diocletianus tarafından öldürtülmüştür (Aydın ve
            gelmiş ve Yahudi toplumuna vaazlar vermiştir.                                                                                                              ayak basınca (MÖ 334) ilk iş olarak ziyaret ettiği
                                                           Yahudileri sorumlu tutan İmparator Heracleios                diğ.,  2005,  sf.  104)..  Bizans 14  döneminde,
            Hristiyanlığın başlangıcında, sadece Yahudiler                                                                                                             ve Roma İmparatorluğu’nu kuran Augustus’un
                                                           da  620  yılında,  hepsinin  Hristiyanlaşmasını              Ortodoks  Kilisesi  tarafından  “Ankaralı  Şehit
            İsevi  olabiliyordu  ve  bu  nedenle  Aziz  Paul,                                                                                                          da ziyareti (MÖ 29) ihmal etmediği İlium’da
                                                           istemiştir (Bahar, 2003, sf. 34).                            Aziz Klemens” adıyla aziz ilan edilmiş ve Ocak
            Hristiyanlık   propagandası   için   yalnızca                                                                                                              kurmaya niyetlenir ve çalışmalar başlar (Freely,
            Yahudilerin  çok  ve  bu  nedenle  de  büyük         Hristiyanlığın  İmparator  Konstantin                  ayının 23 üncü günü Aziz Klemens günü olarak   2011,  sf.  28-29).  Fakat  yöreye  egemen  olan
            sinagogların  bulundukları  yerlere  gitmişti  tarafından  MS  313’te  Roma’nın  resmi  dini                resmen kabul edilmiştir. Olasılıkla öldürüldüğü  şiddetli  rüzgârın  gemilerin  limana  girmesine
            (Küçük, 2016, sf. 108). Roma devrinde, Ankara  olarak  kabul  edilmesiyle  birlikte  Ankara,  bu            yerde,  Çıkrıkçılar  Yokuşu  ile  Anafartalar  olanak tanımaması ve o sırada gerçekleşen bir

            Yahudileri  küçük  bir  toplum  oluştursalardı  yüzyılın  ortasından  başlayarak  bir  Hristiyan            Caddesi köşesinde 5 ila 9 uncu yüzyıllar arasında  dizi  deprem  nedeniyle  bu  düşüncesinden  vaz
            kuşkusuz  Aziz  Paul  tarafından  bu  kadar    kenti durumuna gelir. 337’de Doğu Roma’nın                   Ankara’nın  en  büyük  Ortodoks  kilisesi  inşa  geçer.  Megaralı 15  Yunanların,  MÖ  yedinci
            önemsenmez, iki kez bu şehre gelmez ve İncil’de  (Bizans)  kurulmasından  sonra  tutucu  bir                edilmiş, 1438’te camiye çevrilmiştir fakat bugün  yüzyılda  Boğaz’ın  Avrupa  yakasında  kurmuş
            Galatya’dan söz edilmezdi. Aziz Paul’ün, pagan  Hristiyan  kenti  olan  Ankara’da  Musevilerin             izi kalmamıştır. Ortodoks Hristiyanlar için bu  oldukları Byzantion adlı koloninin olduğu yeri
            ve Yahudi Ankaralıları Hristiyan dinine çağrısı  sinagogda dualarını kendi dillerinde yapmaları             kadar  önemli  bir  tarihsel  kişi  görmezden  (Herrin, 2016) seçerek 11 Mayıs 330’da Yeni

            İncil’de  Galatyalılara  Mektup başlığıyla  yer  yasaklanır, Helence dua ederler.                           gelinerek savsaklanmıştır.                     Roma’yı  burada  kurar.  Konstantin  337’de
            almaktadır.                                          Murad Hüdavendigâr 1362’de Ankara’yı                        Hristiyanlık,   İmparator   Konstantin    ölünce de Konstantinopolis adıyla Doğu Roma



                                                      180                                                                                                         181
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187