Page 177 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 177
tarih çevresi tarih çevresi
Söz buraya gelmişken yanlış bilinen bir 277’de “Galatya ” adı verilen Sangaris (sf. 226). Kelt inancı Druid öğretisine göre, Omuzlarından tokayla bağlanmış, kalçalarına
5
olguyu düzeltmenin yeri gelmiştir. İskender, (Sakarya) ve Halys (Kızılırmak) arasındaki toprak tüm doğa güçlerinin anasıdır (Kaya, kadar inen kollu ceketleri vardı. Gömleklerinin
Helenleri temsil etmez ve o, kurduğu devlete bölgeye yerleşip “Ankyra” kentini kendilerine 2016, sf. 313-317). Tanrıların heykellerinin dışarıya sarkmasını önlemek amacıyla bellerine
6
Makedonya İmparatorluğu demiştir. Atina’lı merkez yapmalarıdır (Erzen, 2010, sf. 41). yapılamayacağına ve bunlara tapılamayacağına altın ve gümüş kakmalı kemerler bağlıyorlardı.
tarihçi Tukidides (MÖ 472-400), Atinalıların Galatlar, yerleşik düzene geçerek Ankara’nın inanırlardı. Ölümden sonra ruhun bir başkasına Kışın ağır, yazın hafif olan giysileri kare
Sparta’ya boyun eğdirdiği savaş sırasında (MÖ Nallıhan ve Gerede’ye kadar batısı ile Ankara- geçeceğine inandıklarından ölümden damgalıydı. Başlarında sagus dedikleri koyun
431-404) yazdığı Peloponez Savaşı Tarihi’nin Yozgat sınırındaki Büyük Nefes’e (Tavium) korkmazlardı. Tanrılara hayvan ya da savaş, yününden dokunmuş kaba, kalın ve yüzeyi yünlü
Birinci Kitabı girişinde “Truva’yı yıkana kadar kadar doğusunu yurt edinmişler , günümüze hastalık gibi önemli bir sorunla karşılaşırlarsa başlık olurdu. Altını süs ve takı olarak
7
Helen ve Ellas (Yunan) sözünün geçmediğini” kadar gelen bir kültür mirası bırakmışlardır. insan kurban ederler ya da kurban sözü sevdiklerinden kollarına ve boyunlarına altın
yazar (Crowley, 1910, sf. 1-2). Halikarnaslı Ankara yöresinde, Keltçenin MS dördüncü verirlerdi. Bu sözlerini yerine getirmek için de bilezik ve zincir takarlardı.
(Bodrum) Herodot (MÖ 484-425) da, Tarih’inin yüzyıla dek konuşulduğuna dair kanıtlar vardır suçluları ya da savaş tutsaklarının hepsini törenle Giysilerinin tersine oturdukları evlerse
(Historia) hiçbir yerinde Truva’ya saldıran (Kaya, 2016, sf. 329). Belki de dinsel öğretilerini öldürürlerdi. Friglerin Ana Tanrıça Kibele son derece gösterişsizdir (Kaya, 2016, sf. 310).
ordunun tamamına Helen demez; onları yazıya dökmek günah olduğundan (Kaya, 2016, kültünden çok etkilendiler ve Kibele’nin kenti Uzun kubbe biçimli evlerini tahtadan örerek
geldikleri yöreye göre adlandırır (Macaulay, sf. 315) Keltçe yazı kullanılmamış, Helen Pessinus’u (Sivrihisar-Ballıhisar) özerk kent yaparlar, çatısını saman ya da sazla örterlerdi.
1890, Kitap VII, Parag. 132). alfabesi kullanılmıştır (Kaya, 2016, sf. 329). yaptılar. Bu inanç Roma devri Ankarası’na da Yerde sazdan ya da samandan yaptıkları
Bizim tarihimizde ve arkeolojimizde Kent merkezinde Koine denilen halk Helencesi geçmiş, İmparator Julianus MS 362’de yastıklara ya da kurt, köpek derisinden mindere
“Helen” kavramının, yanlış olmasına karşın, konuşulur iken köylerde Kelt dili Pessinus’taki Kibele tapınağını ziyaret etmiştir oturur, aynı malzemeden yapılmış yere serilen
yaygın ve kabul edilmiş olarak kullanılması kullanılmaktadır (Aydın ve diğ., 2005, sf. 90). (Kaya, 2016, sf. 318). Ankara’da Zeus ve Men yatakta uyur ve yemeklerini yerde yerlerdi.
Romalıların yazıtlarından gelir. Romalılar, hangi kültleri de çok önemli olmuştur (Kaya, 2016, sf.
Anadolu’ya ilk geldiklerinde ilk çağlar Galat kadınları iri yapılı, bir erkeğin
milliyetten olursa olsun doğu eyaletlerinde 320-321).
benzeri dinsel inanışlara sahip ilkel bir toplum reddedilmesinin kadını onursuz kıldığına inanan
oturan anadili Latince olmayan halkın üst Galatların fiziksel görünümleri Helenistik
olan Galatlar kendilerinden daha yüksek kültüre Avrupa’daki Galyalı kadınların tersine cesur ve
katmanından olan bütün eğitimli kişilere
sahip Anadolu krallıkları emrinde paralı askerlik dönemin insanlarınca hep ürkütücü bulunmuştur namuslarına düşkündüler (Kaya, 2016, sf. 310-
“Helen” (Ellas) derler (Erzen, 2010, sf. 79). (Kaya, 2016, sf. 308-309). Limon ile yıkayarak 8
yaparak MÖ ikinci yüzyıldan başlayarak onların 312). Romalılarla yaptıkları Olympos Dağı
Romalıların bu adlamasını olduğu gibi alarak, biçim verdikleri saçlarını geriye doğru tarayarak
dilleri ve kültürlerinin; öte yandan, yerleştikleri savaşından sonra Ankyra’da, Ankyra Çayı
İskender’den başlayarak Anadolu ve özellikle boyundan aşağı omuza kadar sarkıtıyorlardı.
topraklardaki yerli halk olan Frigyalılarla içiçe kenarında tutsak tuttukları Galatların şefinin
Ege’yi anlatırken bu yanlış “Helen” sözcüğünü Kimileri sakalını uzatırken özellikle soylular
yaşamaları, hatta evlilikler sonucunda onların karısına tecavüz eden Romalı yüzbaşının başını,
kullanırız. Roma devrine kadar Helen olan, traşlıdır. Hepsi uzun ve ağızlarını örten biçimde
kültürünün de etkisinde kalmışlardır (Arslan, iki hizmetçisinin yardımıyla şefin karısı keserek
sadece Milet’ten İzmir’in kuzeyine kadar bıyıklıdır. Sesleri de sert ve derinden gelir.
2000, sf. 213-4). Böylece Galatlar hem yerli hem kocasına armağan vermiştir. Galatlar evlenirken
(İyonya ) dağılmış birkaç Yunan ticaret Genellikle tek sözcükle bilmece gibi konuşurken
3
de Helen dil, din, kültür ve geleneklerini kadının getirdiği drahoma kadar parayı erkek de
kolonisidir; geriye kalan Anadolu kent devletleri nesneleri imayla tanımlıyorlardı. drahomaya katar ve oluşan bu aile hesabını
birleştirmiştir. Helence ve Keltce dilini birlikte
ve halklarıdır.
kullanmaları gibi bir yandan Anadolu’nun Göz alıcı, renkli ve nakışlı elbiseyle birlikte yönetirler (Kaya, 2016, sf. 313). Eşlerden
Galatlar Kibele gibi yerli öte yandan da Helen-Roma bracae dedikleri deriden yapılmış dar ve kısa birisi ölünce bütün mal mülk diğerine kalır.
Ankara ve dolaylarındaki günlük yaşamı tanrılarına tapınırlarken (sf. 222-3) kendi öz Kelt pantolon giyerlerdi (Kaya, 2016, sf. 309-310). Galatların cenaze törenleri görkemli olur.
4
etkileyen ikinci büyük olay Galatların MÖ 278- kökenli dinsel inanışlarını da sürdürmüşlerdir Soyluların elbisesi altın işlemeli olurdu. Biz Türkler gibi göçebe ulus geleneğinden
174 175