Page 181 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 181

tarih çevresi                                   tarih çevresi



 tarihçi Titius Livius’a dayanarak verdiği bilgiye  kullanmak  hakkına  da  sahiptir.  Roma’daki  sokakta Helence konuşuyor ve yazıyordu. Roma  paganizmi   benimseyenlerle   birlikte

 göre,  bu  devirde  Roma’nın  bir  ana  kenti  konsüllerden birisi görev süresini doldurunca  yönetimi   de   Latinceyi   sadece   resmi  yaşamışlardır.  İkinci  yüzyılın  başlarından
 (metropolis)  olan  Ankara’da  yüz  bin  kişi  birinci sınıf valilik olan Ankara’ya atanır.  yazışmalarda kullanıyordu. Galatların, MS II nci  itibaren  de  Hristiyan  topluluğu  güçlenmeye
 yaşamaktadır (Bağlum, 1992, sf. 7). Kent, Roma  Bu dönemde Ankara’nın 12 semti (phylle)  yüzyılın sonuna doğru kent halkının arasında  başlar. Roma’nın 313 yılında Hristiyanlığı kabul
 döneminde içişlerinde bağımsız ve demokratik  vardır  Bu  mahallelere  göre  kent,  Kale’den  eriyip kaybolduğu düşünülmektedir. Helenistik  etmesiyle  Ankara  giderek  tutucu  derecede

 bir yapıda yönetilmiştir. 1701 yılında Ankara’ya  başlayarak  Bentderesi-Tabakhane’den  Hacı  dönemde,  Galatya’da  halk  arasında  Keltçe  Hristiyan olur.
 gelen Fransız botanikçi Tournefort anılarında,  Bayram  Tepesi  ve  çevresini  merkez  alarak  konuşulur, resmi dil ise Helencedir (Mitchell,  İSLAMIYET  DIşI  TEK  TANRILI
 antik Roma kentinden kalma sütunlar ve mermer  güneyde İncesu ve batıda ise Dışkapı’ya kadar  2012).  DINLER DÖNEMI
 yapıtları görünce  “Angora Anadolu’nun en iyi  yayılmaktadır.  Bunlardan  ilk  beşi  Roma  Roma  yönetimi,  kendilerinden  önceki
 şehirlerinden   biridir   ve   ihtişamını  öncesinde gelişmiş olup Kale yöresindeki ilk üçü  dönemlerden  kalmış  halkları  kaynaştırmış,  Yahudiler ve Musevilik 11
 göstermektedir” diye yazmıştır (Sülüner, 2014).  Galat ve diğer ikisi Frig adı taşımaktadır. Bu  Roma kimliğinde birleştirmiştir. Bunun en güzel  Dünyadaki  ilk  tek  tanrılı  dinin  üyeleri

 1834 yılında Ankara’ya gelen Fransız mimar ve  semtlerin başında “semt başkanı” (Phylarcos)  örneğini  Augustus  Tapınağı’nın  duvarındaki  olan  Yahudi/Musevilerin  Orta  Anadolu’ya
 gezgini Charles Texier de Küçük Asya isimli  bulunur.  Semtler,  halk  tarafından  seçilen  ve  yazıtta tapınakta görevli rahiplerin adlarından  gelmesi, Büyük İskender’in ölümünün ardından
 eserinde, o zamanlar kentin dışında kalan Roma  belediye adına tüm kararları alma yetkisine sahip  dördünün  Romalı,  yedisinin  Galat,  altısının  Mezopotamya  bölgesinde  kurulan  Selefki
 devri  harabelerini  görünce,  ‘Şurada  burada  olan  meclisle  (Demos/Boule)  iç  işlerinde  Helen ve birinin Frig olmasından anlarız (Erzen,  (Selevkos)  Krallığı  zamanında  olur  (Bahar,

 yayılmış olarak görülen yıkıntılara göre karar  bağımsız ve demokratik olarak yönetilirler.  2010,  sf.  67).  Festivaller,  tiyatro,  atletizm  2003,  sf.  18).  III.  Antiokhos  (MÖ  223-186)
 verilirse  bu  yapıların  görkemi  Roma’nın  Alt yapıya önem veren Romalılar kente  yarışmalar, araba yarışları ve gladyatör oyunları,  tarafından,  kendi  ordusundaki  2000  Musevi
 kendisininkilerden hiç de aşağı kalmazdı’ diye  Roma devrinde kent halkının yaşamında önemli  Galat  ailesi  Mezopotamya’dan  o  devirde
 Elmadağ’dan (o devirdeki adıyla Megaba) su
 yazar (Texier, 1862, sf. 481).  getirmek  için  pişmiş  topraktan  yapılmış  yer tutan olaylardır.   Galatların yaşadığı Galatya’ya, yani Ankara’nın

 Kentin adı, İmparator Nero (Neron; 54-  künklerden  oluşan  kanallar  döşemişlerdir.  Roma  dönemi  Ankara’sının  dinsel  bulunduğu  bölgeye  gönderilip  yeni  koloniler
 68) zamanında resmî belgelerde “Tektasagon  Roma, yol yapımına ve bakımına da çok önem  yaşamında  egemen  olan  paganizmin  çok  kurulur.  Bir  belgede,  Antiokhos’un  Vali
 Neocoros  Lamportante  Metropolis  Sebaste  vermiştir.  Roma  döneminin  sonuna  doğru,  sayıdaki tanrıları ve Augustus’tan itibaren de  Zeuksis’e  bu  göçmenlerin  yerleştirilmesiyle

 Ankyra” olarak geçer (Aydın ve diğ. 2005, Sf.  güvenlik  nedeniyle  ülke  içerisinde  ticaretin  tanrılaştırılmış  imparator  kültleri  (tapınma  ilgili  verdiği  talimat  şöyledir:  “Yahudilere
 88). Ankara adının ilk sözcüğü kentin Galatların  yapılamaz hale gelmesi Ankara’yı da olumsuz  törenleri)  önemli  bir  yer  tutar.  Ankara,  Frig,  toprak  dağıtılacak,  dinlerine  uymalarında
 Tektasagon kabilesinden  geldiğini  gösterir.  yönde etkilemiştir. Günümüzde Ankara, aynen  Galat  ve  Lidya  dönemlerinden  kalan  kentte  rahatsız edilmeyecek, Makedonlar ve Helenler
 Neocoros imparatorluk kültlerine yani ayinlerine  Galatlarda  olduğu  gibi,  görkemli  Roma  yaşayan  bütün  kültürel  ve  dinsel  ögeleri  ile  eşit  statüde  vatandaşlık  verilecektir”.
 izin  verilen,  Lamportante  en  parlak  ve  şanlı  geçmişine uzak durmakta ve hiç hatırlamak bile  birleştiren  bir  yapının  başarılı  bir  merkezi  Ankara’ya  Galatlar  devrinde  yerleşen,  Roma
 anlamına  gelmekte  olup  Roma  senatosunun  istememektedir.  olmuştur. Galatların benimsedikleri Kibele ve  devrinde ve sonrasında da yaşamlarını sürdüren

 unvanı,  Metropolis  büyük  kent  ve  Sebaste  Mülk  zengini  Galat  beyleri,  Romalı  Men gibi Anadolu tanrılarına Helen tanrıları da  bu  Yahudi  topluluğu  Romaniyotlar olarak
                                                                    12
 imparatorluk  sarayına  ait  heykellerin  açık  yöneticilerle   birlikte   aristokrat   sınıfı  eklendi.  Roma  dönemi  Ankara’sı  da  yerel  adlandırılır .  Musevilik,  Anakara  tarihinde
 alanlarda   sergilenebildiği   anlamındadır.  oluşturmaktadır.  Galatlar  kendilerinden  daha  gelenekleri koruyarak bu tanrıları benimsedi.   hiçbir zaman bütün kenti saran bir din olmamış
                                                          ve Museviler hep kent halkı içerisinde bir dinsel
 Bağımsız  bir  kent  olarak  kendi  sikkelerini  uygar olan Helenlerin dillerini, geleneklerini ve  Ankara’da   MÖ   ikinci   yüzyıldan
                                                          topluluk olarak yaşamışlardır.
 bastırmak, İmparatorluk ve Senato tarafından  tanrılarını benimsediler. Ankara halkı evlerinde  başlayarak  önemli  miktarda  bir  Musevi
 bastırılmış  devlet  paraları  yanında  bunları  da  belki  Galat  dilini  (Keltçe)  kullanıyor  fakat  topluluğu  vardır.  Musevi  inancını  taşıyanlar  Roma İmparatoru Claudius (MS 41-54),



 178                                                179
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186