Page 183 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 183

tarih çevresi                                   tarih çevresi



 Büyük  İskender’in  topraklarındaki  Yahudi  Bütün bu veriler, Helenistik dönemden  aldığında kentteki Romalılardan ve öncesinden  tarafından  MS  313’te,  Roma’nın  resmi  dini

 topluluklarına  tanıdığı  ve  Roma’nın  önce  beri  Ankara’da  bir  Musevi  topluluğunun  kalan Musevi topluluğu (Romaniyotlar) Türkçe  olarak kabul edildikten sonra dinin kurallarını
 kısıtladığı  ardından  kaldırdığı  ayrıcalıkların 13  yaşadığını göstermektedir. Oysa tarihçilerimizin  biliyordu. Sultan Murad, daha sonra fethettiği  belirlemek ve bir fikir birliğine varmak üzere
 yeni  alınan  kentlere  de  tanınmasını,  bu  çoğu,  Yahudilerin  Anadolu’ya,  İspanya’daki  Edirne  ve  Selanik’teki  Yahudilere  Türkçe  kurulan ilk kurul olan St. Sinod Meclisi 314’te
 ayrıcalıkların  tunç  sütunlara  kazınıp  Yahudi  engizisyondan  kaçarak  1492  büyük  göçüyle  öğretmek  üzere  Ankara’dan  bu  kentlere  Ankara’da toplanır (Galanti, 2005, sf. 39); çeşitli
 toplulukların bulunduğu kentlerin meydanlarına  geldiklerini ileri sürerler.  Yahudiler göndermiştir (Bahar, 2003, sf. 36).  Hristiyan  ülkelerden  gelen  18  piskoposun

 dikilmesini  buyurur  (Bahar,  2003,  sf.  26).  İmparator Caracalla, 212 yılında, Roma  Doğu  Roma  İmparatorluğu  (Bizans)  katılımıyla toplanan Konsey’de Hristiyanlığın
 Ankara’da da böyle bir tunç sütunun Augustus  sınırları   içerisindeki   bütün   Yahudilere  Dönemi  geleceğini  belirleyen  25  karar  alınmıştır
 Anıtı’nın yakınına dikilmiş olduğu bilinmektedir  vatandaşlık hakkını vermiştir. İleride Bizans’ın  Tarihimizdeyse, İznik’te 325’te toplanan Konsey
 (Galanti, 2005, sf. 38). Varlığı bilinen ancak  kurucusu  olacak  İmparator  I.  Constantine  Rumlar ve Hristiyanlık   ilk Sinod Konseyi olarak anılır.
 zaman içinde yok olan birçok anıt gibi bu sütun  (Konstantin,  272-337),  kendisinden  önce  İkinci  yüzyıl  başlarında,  güçlenen  Roma   imparatoru   Konstantin,
 da bulunamamıştır.  tanınmış bu ayrıcalıklarını görmezden gelerek  Hristiyan topluluğu için Ankara’da piskoposluk  köhneleşmiş  kurumları  ve  alışkanlıklarıyla

 Büyük İskender’in Yahudilerin haklarını  çıkardığı yeni yasalarla Yahudileri ikinci sınıf  vardır (Aydın ve diğ., 2005, sf 104). Ramsay  imparatorluğun   artık   Roma’dan

 tanıması ve saygı göstermesi, bunu izleyen bütün  vatandaş  konumuna  indirmiştir.  İspanya’nın  (1892,  sf.  82), Hristiyanlığın  erken  dönem  yönetilemeyeceğine karar vererek Nova Roma
 Helenistik  dönem  boyunca  bu  davranışın  Elvira  kasabasında,  303/304  yılında  toplanan  kiliselerinden  birisinin  MS  170’den  önce  (Yeni Roma) adıyla yeni bir kent kurmak ister.
 sürmesi nedeniyle Yahudiler çok etkilenmişler  Hristiyan  konseyinde  alınan  kararlarla  da  iki  Ankara’da  bulunduğunu  yazar. MS  250  Coğrafya  koşulları  nedeniyle  o  devirlerde
 ve  çocuklarına  hâlâ  Alex adı  vermektedirler  topluluk arasında düşmanlık tohumları atılmıştır.  yıllarında,  Roma’nın  Hristiyanlara  karşı  Trakya’dan Anadolu’ya geçiş, sadece, Dardanos
 (Bahar, 2003, sf. 17).  Bunun sonucu olarak, beş ve altıncı yüzyıllarda,  uyguladığı şiddet bu dönemde zirveye ulaşır.  (Çanakkale  Boğazı)  üzerinden  yapılmaktadır.
 Ankara Yahudileri’nin bir bölümü Hristiyanlığa  Ankara piskoposu olan Klementios, olasılıkla
 Hiristiyanlığa çağırmak üzere Aziz Paul                  Konstantin,  Yeni  Roma’yı  önce  Troya’nın
 geçmişlerdir  (Galanti,  2005,  sf.  38).  Ankara  303  yılında  Ankara  Kalesi  yakınlarında  Vali
 (Pavlus), MS 55-60 yıllarında Ankara’ya iki kez          kalıntısının  olduğu,  İskender’in  Anadolu’ya
 kentinin   Sasanilerin   eline   geçmesinden  Diocletianus tarafından öldürtülmüştür (Aydın ve
 gelmiş ve Yahudi toplumuna vaazlar vermiştir.            ayak basınca (MÖ 334) ilk iş olarak ziyaret ettiği
 Yahudileri sorumlu tutan İmparator Heracleios  diğ.,  2005,  sf.  104)..  Bizans 14  döneminde,
 Hristiyanlığın başlangıcında, sadece Yahudiler           ve Roma İmparatorluğu’nu kuran Augustus’un
 da  620  yılında,  hepsinin  Hristiyanlaşmasını  Ortodoks  Kilisesi  tarafından  “Ankaralı  Şehit
 İsevi  olabiliyordu  ve  bu  nedenle  Aziz  Paul,        da ziyareti (MÖ 29) ihmal etmediği İlium’da
 istemiştir (Bahar, 2003, sf. 34).  Aziz Klemens” adıyla aziz ilan edilmiş ve Ocak
 Hristiyanlık   propagandası   için   yalnızca            kurmaya niyetlenir ve çalışmalar başlar (Freely,
 Yahudilerin  çok  ve  bu  nedenle  de  büyük  Hristiyanlığın  İmparator  Konstantin  ayının 23 üncü günü Aziz Klemens günü olarak  2011,  sf.  28-29).  Fakat  yöreye  egemen  olan
 sinagogların  bulundukları  yerlere  gitmişti  tarafından  MS  313’te  Roma’nın  resmi  dini  resmen kabul edilmiştir. Olasılıkla öldürüldüğü  şiddetli  rüzgârın  gemilerin  limana  girmesine
 (Küçük, 2016, sf. 108). Roma devrinde, Ankara  olarak  kabul  edilmesiyle  birlikte  Ankara,  bu  yerde,  Çıkrıkçılar  Yokuşu  ile  Anafartalar  olanak tanımaması ve o sırada gerçekleşen bir

 Yahudileri  küçük  bir  toplum  oluştursalardı  yüzyılın  ortasından  başlayarak  bir  Hristiyan  Caddesi köşesinde 5 ila 9 uncu yüzyıllar arasında  dizi  deprem  nedeniyle  bu  düşüncesinden  vaz
 kuşkusuz  Aziz  Paul  tarafından  bu  kadar  kenti durumuna gelir. 337’de Doğu Roma’nın  Ankara’nın  en  büyük  Ortodoks  kilisesi  inşa  geçer.  Megaralı 15  Yunanların,  MÖ  yedinci
 önemsenmez, iki kez bu şehre gelmez ve İncil’de  (Bizans)  kurulmasından  sonra  tutucu  bir  edilmiş, 1438’te camiye çevrilmiştir fakat bugün  yüzyılda  Boğaz’ın  Avrupa  yakasında  kurmuş
 Galatya’dan söz edilmezdi. Aziz Paul’ün, pagan  Hristiyan  kenti  olan  Ankara’da  Musevilerin  izi kalmamıştır. Ortodoks Hristiyanlar için bu  oldukları Byzantion adlı koloninin olduğu yeri
 ve Yahudi Ankaralıları Hristiyan dinine çağrısı  sinagogda dualarını kendi dillerinde yapmaları  kadar  önemli  bir  tarihsel  kişi  görmezden  (Herrin, 2016) seçerek 11 Mayıs 330’da Yeni

 İncil’de  Galatyalılara  Mektup başlığıyla  yer  yasaklanır, Helence dua ederler.  gelinerek savsaklanmıştır.  Roma’yı  burada  kurar.  Konstantin  337’de
 almaktadır.  Murad Hüdavendigâr 1362’de Ankara’yı  Hristiyanlık,   İmparator   Konstantin  ölünce de Konstantinopolis adıyla Doğu Roma



 180                                                181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188