Page 185 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 185

tarih çevresi                                   tarih çevresi



 İmparatorluğu’nun başkenti olur.   kısım  halkın  Augustus  Tapınağı’nda  pagan  başlamıştır (Aktüre, 2000).  adlandırılan  Vank  Manastırı  XII  nci  yüzyıla
 16
 Doğu Roma’yla birlikte Ankara’nın MÖ  törenlerini sürdürdüğü bilinmektedir (Aydın ve  Özellikle  beşinci  yüzyıldan  başlayarak  tarihlenmektedir (Aydın ve diğ., 2005, sf. 127).
 diğ., sf 110). Tapınak, kesin tarihi bilinmemekle        Bugün olmayan bu yapı Etlik Yolu üzerinde ve
 278-277’den beri gelen Anadolu’nun başkentliği  kilisenin  toplum  yaşantısına  egemen  olması
 öyküsünde bir dönem kapanır. Ankara 668’te,  birlikte  olasılıkla  dördüncü  yüzyılın  sonunda  sonucunda Roma’dan kalan spor sahası, tiyatro  Çubuk  Çayı  kıyısındaymış.  Kızıl  Manastır
 yeni bir yönetim biçimi olarak Bizans’ın (Doğu  kiliseye dönüştürülmüştür (Eyice, 1972).  ve tapınaklar kentteki işlevlerini yitirmişlerdir  (Kevorkian, 2013) olarak bilinen bu yapı XV
 Roma) kalbi Konstantinopolis’i korumak üzere  Ankara,  pek  çok  Hristiyan  azizin  (Aktüre,  2000).  Artık  bu  tür  sosyal  işlevlerin  inci yüzyılda, Ermeni Apostolik piskoposluğu
 onu  çevreleyen  ve  Bitinya,  Paflagonya  ve  mezarına  sahip  olması  nedeniyle  kilise  tarihi  büyük  kısmı  kentteki  çok sayıdaki  kilise  olarak  kullanılmaya  başlanmıştır.  Manastırın
 Galatya   eyaletlerini   kapsayan   Opsikion  açısından önem taşır (Aydın ve diğ., sf. 126).  çevresinde  toplanmaktadır.  Kent  yaşamının  mezarlığında  hem  Ermenilere  hem  de  başka
 bölgesinin  (“thema”)  başkenti;  741-745  Piskopos Basil, 358’deki konsil için bir kilise  temel ögeleri, Pazar yeri işlevi gören “agora”,  Hristiyanlara, olasılıkla tüccarlara ait mezarlar

 arasındaysa,  Opsikion  küçültülerek  başkenti  yaptırmış  olup  bu  kilise,  419/420’de  bir  kilise, tahıl depoları, ambarlar ve hamamlardır.  bulunmaktadır. Gregoryenlerin kentte bundan
 İznik olunca da Sakarya’nın doğuya büküldüğü  katedrale dönüşmüştür (Serin, 2011, sf. 1262).  Bizans döneminden günümüze gelemeyen çok  başka  iki  kilisesi  daha  vardır.  Katolik
 Geyve’den  Kızılırmak  yayına  kadar  Batı  Beşinci yüzyıldan itibaren dini idarenin bölgesel  sayıda  büyük  yapının  varlığı  kaynaklardan  Ermenilerinse  piskoposluk  merkezi  olan  bir
 Karadenizi ve Galatya’yı kapsayan Bukellarion  merkezi  olmuştur  ve  bu  durum  dokuzuncu  belirlenebilmektedir (Aktüre, 2000).  katedrali  ve  üç  kilisesi  vardır.  Ankara’da
 bölgesinin başkentidir (Aydın ve diğ. 2005, Sf.  yüzyıl sonlarında değişmiştir. Kısa bir süre sonra  Ermeniler  Apostoliklerin  üç  okul  ve  koleji,  iki  meslek
 123).  da Türkmenlerin kenti ele geçirmesiyle kilise     okulu, iki çocuk yuvası; Katoliklerin altı okulu;
                Roma,  savaşlar  sonunda  ele  geçirdiği  Protestan  Ermenilerinse  iki  okulu  vardır
 Bizans tarihçisi Prof. Runciman, coğrafya  topluluğuyla birlikte küçülüp gidecektir.
          Pontus  ve  Kilikya  Ermenistanı  topraklarının  (Kevorkian, 2013).
 koşullarından yola çıkarak ancak Anadolu’nun  Ankara,  Doğu  Roma’nın  (Bizans)  yönetimini  MÖ  63’ten  itibaren  Galatya
 merkezine tam olarak egemen olan bir devletin  egemenliğinde artık bir dinlenme ve tatil kentidir  İSLAMIYET VE TÜRKLER

 Boğazlar’ı  da  elinde  tutabileceğini  ileri  (Eyice, 1972). Hatta İmparator Arcadius (395-  Krallığı’na bırakır. Memlûklar, 1375’de Kilikya  Türk-İslam kültürü, kendinden önce gelip
 sürmüştür  (Runciman,  1943).  Anadolu’nun  408)  yazları  Ankara’daki  saraya  taşınır  ve  Ermeni  Krallığını  yıkınca  oradaki  Ermeniler  geçmiş uygarlıkların kalıntılarıyla çok canlı bir
 önemine değer vererek birleşik ve iyi yönetilmiş  burada  ölmüştür.  Ortaçağ  Ankara’sı,  Roma  Ankara’ya göçer (Kevorkian, 2013). Ermenilerin  biçimde  gelişigüzel  karışmış,  haşır  neşir
 bir ülkeyi Roma’dan miras alan Bizanslılar bu  dönemine  göre  daha  dar  bir  alana  sıkışmış  Ankara’daki en eski bilinen tarihi budur.  olmuştur (Tanpınar, 1960, sf. 16). Ankara’nın
 yapıyı  bozarak  Konstantinopolis’i  başkent  görünümdedir (Aydın ve diğ., sf. 127). Bizans  Kabullere  göre,  Doğu  Anadolu’daki  bu  şaşırtıcı  bileşimlerinden  birisi  August

 yapmakla  büyük  bir  hata  işlemişlerdir.  surları, dana önceki döneme ait yapıların üzerine  Ermeni Krallığı, Aziz Gregor’un önderliğinde  Tapınağı  ile  Hacı  Bayram  Camisi’nin
 Anadolu’ya sahip olamadıktan sonra ne yapsalar  oturtulmuş  ve  Roma  kentinin  bir  bölümünü  301’de Hristiyanlığı ilk benimseyen devlettir.
 İstanbul’u ellerinde tutmalarının oluru yoktur.  dışarıda  bırakmıştır.  Roma  Hamamı  da  bu  451’de toplanan Kadıköy Konseyi’nde, Ortodoks  birbirlerine yaslanarak oluşturdukları karşıtların
                                                          birlikteliğidir. Bu görüntü, tarihte Ankara’nın
 Osmanlılar da tarihten gelen bu dersi almayarak  yapılardan birisidir ve neredeyse bir köşeden  ve  Katolik  kiliseleri  arasındaki  kavram
 bütün ülkeyi yitirmek yoluna girmişlerdir.  diğerine Bizans dış suru ile bölünmüştür. Artık  anlaşmazlığı  yüzünden  Ermeni  topluluğu  bütün inançlara gösterdiği hoşgörüyü son derece
          ayrılarak  kendi  Ortodoks  Apostolik  Kilisesini  mükemmel   bir     biçimde     başarıyla
 Hristiyanlığın  Anadolu’da  yerleşerek  Bizans’ın  bir  sınır  kenti  durumuna  gelen  sergilemektedir.
 kurumsallaşmasıyla birlikte Ankara dördüncü  Ankara’da yerleşimi daha rahat savunulabilecek  (Gregoriyen) kurmuştur. Ermeni Katolik Kilisesi
 yüzyılın  ortasında  bir  Hristiyan  kentine  bir duruma getirmek amacıyla Bizans Ankara’sı  de buradan 17 nci yüzyılda ayrılarak bağımsız  Selçuklular Dönemi
          olmuştur.
 dönüşür .  Artık  dinsel  yönden  önemli  bir  Kale’nin sırtlarına doğru kaydırılmıştır. Askeri  Selçukluların  1081’de  Ankara’yı  ele
 17
 merkez olmuştur. Ankara’da, 358’de ikinci bir  bakımdan önemli bir nokta olan Ankara, yedinci  Ankara’da Ermenilere ait en eski dinsel  geçirmesinden sonraki elli yıl içinde kent birkaç
 konsey toplanmasına karşın 362 yılına kadar bir  yüzyıldan  sonra  bir  ticaret  kenti  olmaya  yapı  olan  Aziz  Meryem  Manastırı  olarak  da  kez el değiştirir ve en sonunda, 1127’de kesin



 182                                                183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190