Page 15 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 15

tarih çevresi

rev yapıyordu. Bunlar da kadimlik yurtlarına eşkinci olduklarından vergi vermiyor-
lardı. Müsellem Ahmet Ece oğlu Musa Kethüda, köyün en önemli şahsiyeti olarak gö-
züküyor. Diğer örneklerde de gördüğümüz gibi, Köyün adı Musa Kethüda’nın babası
Ahmet Ece’den geliyordu. Diğer bir müsellem ise Çonkara oğlu Ahmet olarak tanım-
lanmıştı. Onun ortağı Resul de burada yaşıyordu. Abdullah oğlu Aykut ve Mihmad
kardeşler ise müsellemlerin yamaklarıydılar. Bu müsellemlerin oturduğu bu mıntıka,
bir zamanlar Çonkara adıyla köy haline gelmiş, daha sonra Eceli’nin bir mahallesi ola-
rak varlığını bugüne kadar korumuştur55.

         Eceli’nin kuzeyinde, Karay’ın güney batısında Kürdi/Yeniceli köyü vardı. Bu-
rası Hafsamana Kalesi dizdarı Çoban Beyin tımarı idi. Burada beş vergi mükellefi re-
aya oturuyordu. Ayrıca Turmuş oğlu Ömer Fakih ve oğlu Halil müsellem ve “yurtlarına
eşer eşküncü” oldukları için vergiden muaftılar56.

         Hoşkadem mevkiinin ve Kargu’nun Kuzey doğusunda 1455’te Belenköy bulu-
nuyordu. Burası Yakup oğlu Ali Ağa’nın tımarıydı. Yedi vergi mükellefi vardı. Burada
ayrıca on nefer “kadimlik yurtlarına eşen” müsellem/atlı asker yaşıyordu. Tımar beyi
Ali Ağa’nın burada “bir öküzlük” çiftliği mevcuttu57.

         Karay ve Belenköy’ün kuzeyinde, yine Yakup oğlu Ali’nin tımarı olan Hanut
köyü yer alıyordu58. Bu köyün adı üç kez değişmiştir. 1642’de Alp-oğuz yapılmıştır;
Cumhuriyet döneminde ise önce Alpagöz, daha sonra da Ardıç olmuştur. Köyde hala
Hanut Mahallesi bulunmaktadır59. Bu köyde 1455’te, dört vergi mükellefi yaşıyordu.
Yurt sahibi beş kişilik dini bir gurup vergiden muaftı. Bunlar Yusuf Fakih oğlu Mevlâna
Mehmet Fakih ile üç oğlu ve Halil Fakih oğlu Ali Fakih idi. Köyde yine yurtlarına eşen
iki müsellem mevcuttu60.

         Hoşkadem mevkiinin güneyinde 1455’te Borta/Sarıyar köyü bulunuyordu.
Necmeddin oğlu Mahmut Ağa’nın tımarıydı. “Bir öküzlük” / yarım çiftliğe sahip olan
tımar beyinin başka yerde dirliği yoktu. Burada vergi mükellefi sekiz kişi yaşıyordu.
Vergiden muaf olan Bahşayiş oğlu Hamza müsellemdi. Köyde bir de tekke mevcuttu.
Şeyh Ahmet’in sülalesinden yedi kişi tekyedâr/tekke görevlisi idiler. Oğlu Halil ve to-
runu Ali, şeyh idiler. Mustafa Fakih imamlık yapıyordu. Babası Hamit de hayattaydı.
Hızır oğlu Ahmet Fakih, Mezid Ahmet ve kardeşi Yusuf da bu guruptandı. Bunlar da

  55 Yediyıldız-Üstün 1992: 208. Tablo 8’a ve 8’b.
   56 Yediyıldız-Üstün 1992: 201.
   57 Yediyıldız-Üstün 1992: 194.
   58 Bu köyün adını vaktiyle Hatun diye okumuştum (Yediyıldız-Üstün 1992: 194). Yaptığım incele-
meler sonucunda bu kelimenin Hanut diye okunması gerektiği sonucuna varmış bulunuyorum. Bugün
hala Ardıç’ın bir mahallesi olarak varlığını sürdürmektedir.
   59 Hoşkadem köyünün bugünkü Kadîl mahallesinin 1:25.000’lik Türkiye haritasındaki eski adı Ha-
nutlar diye geçmektedir. Bu adın Hanut/Ardıç köyü ile bir ilişkisinin olup olmadığının araştırılması ge-
rekir.
   60 Yediyıldız-Üstün 1992: 194-195.

                                         1412
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20