Page 50 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 50
tarih çevresi
(Gordlevski 330) “Konya ilindeki gezilerim sırasında, sık sık duyduğuma göre, köylerdeki kadınlar
(en tutucu öğe), ekmek hazırlarken, üzerinde istavroz çıkarma kalıntısı bir hareket yapıyorlardı.” Bu
örneği Gordlevski İslamdan-Hıristiyanlığa doğru bir köprü olarak okumaktadır. Ben ise ritüelin, fırın-
da ekmek pişirme pratiği ile birlikte devşirildiği şeklinde…
15 Gerek kış hazırlıkları gerek yemek pişirme ve gerekse sosyalleşme bağlamında kusursuz Anado-
lu-Osmanlı evlerinden olan Safranbolu evi için bir özet ekledim. Bakınız Ek. 3.
16 (Sümer 24) İslam coğrafyacılarının bu şekildeki tanımlamalarını kabul edilemez bulmaktadır.
17 (Khazanov 84): “Amongt the Oghuz, those who had become impoverished and settled on the land
ceased to enjoy full rights as members of society. The common law of the Oghuz looked benevolently
only on the nomadic way of life. The following statement is attributed to the legendary Oghuz Khan:
‘Move about, do not be sedentary, roam in spring, summer and winter pastures and lands by the sea,
wanting for nothing. Let not your supplies of milk, yoghurt and kymran be decreased’. “
18 (Khazanov 79): “Under thge Samanids, some groups of the Oghuz who had left their homeland got
permission from the government to occupy some land in Maveraunnahr which was under pasture as it
was unsuitable as agricultural land.”
19 http://pps.kaznu.kz/kz/Main/FileShow2/65480/92/2/4/0//
20 https://gulevisafranbolu.wordpress.com/2016/01/09/cin-elcisi-wang-yen-tenin-uygur-seyahatnam-
esinde-yeme-icme/
21 (Sümer 63) İstahri ve Constantin Porphyrogenius’a dayanarak, ibn Fadlan’ın Oğuzları değil,
Peçenekleri gördüğünü ileri sürer.
22 Ramazan Şeşen, oraya uğramasını olanaksız bulmaktadır (Benazici 64 n. 96).
23 Ramazan Şeşen, “Buğrahanlar yani Karahanlılar olmalı” (Benazici 64 n. 100)
24 Agacanov (142), Kaşgarlı’ya dayanarak, XI. Yüzyılda Oğuz çiftçilerine “tarığcı” denilmektedir.
25 Pirinçle ilgili yukarıda bilgi aktarmıştım. (Nesbitt ve Simpson, 280) Pirinç tarımı Fergana Vidisinde
daha MÖ 2. Yüzyılda yapılmaktaydı. Ancak tarımının zorlukları nedeniyle 1.000 yıl sonra bile hala
yaygınlaşamadığı görülür.
26 (Kasai 385): “Non Moslems killed animals by spearing their chest and shoulder.” (Canbulat, To'pa-
Wei Tabğaçlar / Han-Türk Sentezinde Sosyal Yaşam ve Yemek Kültürü 251, r. 3 ve ayrıntı).
27 Cami’ut-Tevarih, Berezin yay., Petersburg, 1861, s. 26.
28 Frig bulguru
50