Page 76 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 76

tarih çevresi



                                            45
            kaynaşmayı kolaylaştırdığını söyler. Osmanlı   (Sipahilerden) “hisar eri veya kale eri” olarak
            fetihlerini Sarı Saltuk’un dervişleri ve Bektaşilik  adlandırılan   bazıları,   kalelerde   de
            önemli bir yer tutar. 46                       yerleştirilmekteydi. Kayıtlara göre Rumeli’ndeki
                   Osmanlı’ya  ait  eski  defterlerinin    Hisar  erlerinin  çoğunluğu  Anadolu’dan,
            incelenmesinden anlaşılıyor ki, gerçek Osmanlı  Anadolu’dakilerin de çoğunluğu Rumeli’nden
            fethi,  adeta  sistematik  bir  şekilde  muayyen  gelmekteydi.  Osmanlılar,  ordunun  büyük  bir
            safhalardan  geçerek  gerçekleşirdi.  Evvela  bu  kısmının  kalelerde  pasif  halde  kalmasını
            haracgüzarlık devresi, bir alışma süreci teşkil  önlemek için, istihkam edilmiş belirli sayıdaki
            eder; onun arkasından, bazen tamamıyla sulhçu  kalede yerli halkı da takviye olarak çalıştırmayı
            vasıtalarla yerli hanedan bertaraf ediliverir; fakat  gerekli  görmüşlerdi.  Bu  yerel  kuvvetlerin
            eski devlete mensup unsurlar muhafaza olunur   sadakati,  (bazı  vergilerden  muaf  tutulmaları
            ve yapılan bir tahrirle bunlar osmanlı nizamına  gibi),   bazı   özel   imtiyazlar   verilerek
            intibak  ettirilirdi.  Bunu  müteakip  yeni  nizam  güçlendiriliyordu. 49
            tedricen herşeye kendi kalıbını verirdi. Fakat hiç    Bazı  fetih  toprakları,  büyüklüklerine
            bir zaman, eski nizamın birden ve toptan ilgası,  göre,  bir  ya  da  bir  kaç  sancak  beyine
            Osmanlı kanun ve nizamlarının zorla tatbiki gibi  verilmekteydi.  Bir  sancak,  imparatorluğun
            bir uygulama söz konusu olmamıştır. 47         gerçek idari ve askeri birimiydi. Sancağındaki
                   Balkanlarda  hoşgörü  ve  koruma        tımar  tutucuların  da  kumandan  olan  Sancak
            (istimalet) politikası izleyen Osmanlılar, Gayri  beyinin temel görevi savaşta tımar askerlerine
            Müslimleri cizye ödenmesi dışında Müslüman     komuta etmek, kamu düzenini korumak, yasal
            tebaadan ayrı tutmamışlardır. Onların canlarını,  ve  idari  kararları  uygulamaktı.  Aşıkpaşazade
            mallarını korumayı da Tanrı’nın bir ödevi olarak  tarihinde,  Osman  Gazi’nin  yeni  fethedilen
            kabul ediyorlardı. Ortodoks Kilisesine karşı da  topraklara kadı ve subaşılar atamasına dair bazı
            koruyucu  bir  politika  izleyen  Osmanlılar,  ifadeler de bulunmaktadır.
            Balkanlarda  yalnız  köylü  kitleleri  için  değil,   Vilayet tahriri, Osmanlı idaresinin temel
            kilise  ve  yerli  askeri  sınıflar  ve  büyük  arazi  unsuruydu.  Bu,  vergilendirilebilen  bütün
            sahibi feodaller için de bir istimalet politikası  kaynakların vergilerinin tayin edilmesini ve bu
            gütmüşlerdir.  Diğer  taraftan  Osmanlı  rejimi  bilgilerin  “Defter-i  Hakani”  denilen  kayıtlara
            büyük  köylü  kitlelerini  ilgilendiren  Osmanlı-  geçirilmesini içermekteydi. Bu tür defterlerden
            öncesi  kanunları,  örf  ve  adetleri,  vergileri  en  eskisi  H.835  tarihli,  Arnavutluk  ile  ilgili
            Osmanlı kanunnameleri içine alarak istimalet   olanıdır. Tahrir için bir “Emin” görevlendirilirdi.
            politikasını   en      geniş     biçimiyle     Emin vergilendirilen (Nüfus, ekilen topraklar
            uygulamışlardır.  48                           vs.) her şey hakkında bilgi toplardı. Daha sonra
                   Fethi  gerçekleştiren  ordular  geri    bölgeyi  incelemek  için  köy  köy  dolaşırdı.
            çekilmeden önce stratejik önemi olan kalelere  Tahrirler,  çok  ender  olarak,  Arnavutluk  ve
            küçük  garnizonlar  yerleştirilirdi.  Arta  kalan  Zulkadriye’de olduğu gibi, yerel direnişlere de
            diğer  kaleler  ise,  genellikle  Sultan’ın  özel  maruz kalıyorlardı.
            emriyle  yıkılırdı.  Bunlardan  sonra,  bir  kural    Tahrirden başka, iki çeşit defter daha
            olarak,  Osmanlı  ordusunun  ana  unsuru  olan  tutulurdu.  Bunlardan  biri  kaynakları  detaylı
            “Sipahilere”  yeni  fethedilen  ülkenin  sınırları  olarak gösteren ve vergileri belirleyen “mufassal
            boyunca, köylerde tımarlar verilirdi. Bunlardan  defterleri”  diğeri  de  kazancın  askeri  sınıf



                                                      74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81