Page 84 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 84
tarih çevresi
Adam ata bilen How ene içdi39.
Azadi ve Mahtumkulu’nun şiirleri, Kur’an’ın ve Hz. Muhammed’in sözlerinin bir yorumu
mahiyetindedir. Onlar, iyi bir insan ve gerçek bir mümin olmanın yollarını, insanın hem bu dünya hem de ahiret
hayatını nasıl kazanacağını, insanlar arası ilişkiler ve devlet-halk ilişkilerinin nasıl olması gerektiğini şiirlerinde
ortaya koymuş, bunu yaparken de en önemli kaynak olarak İslam dinini almışlardır. Azadi ve Mahtumkulu’nun,
Türkmenlerin dini hayatında geçmişte olduğu gibi bugün de büyük bir etkisi vardır. Şu iki örnek zannediyorum
Mahtumkulu’nun bu alandaki etkisini göstermesi açısından dikkat çekicidir. Bunlardan birincisi 2011 yılında
Türkmenistan Müftülüğünün yayınladığı oruç rehberi kitabının ismi “Remezan Di rler A yn Yagşysyn”, bir
diğeri ise aynı kurumun yine aynı yıl yayınladığı hac rehberidir, ki bu kitabın da ismi “Barsam Käbäni
Göresm”dir. Bu iki kitabın isimleri, Mahtumkulu’nun o konularda yazdığı iki şiirden alınmıştır.
39 Magtymguly I, s. 123
Durdu şair:
Bizden selam Mahtumkulu üstada,
Atamız Adem’in giysisin kim biçti?
Dumanlı başına kurban olalım,
Bilmedik, melekler meyin kim içti?
Mahtumkulu:
Bizden cevap olsun Durdu Şair’e,
Cebrail getirdi, Rıdvanlar biçti,
Kudret ile o şeytanın şerbetin,
Adem ata ile Havva ana içti.(860)
Mahtumkulu’nun Devlet, toplum, insan, ahlak, din ve tasavvuf hakkındaki görüşleri için bakınız, Hidayet Peker,
Türkmen Milli Şairi Mahtumkulu Firaki, Emin Yayınları, 2. Baskı, Bursa 2019.
83