Page 189 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 189

tarih çevresi                                   tarih çevresi



 Mehmed  Şerif  çevirisinde  “Genç  Kardeşler”  olanaklı olabilirdi (Çağatay, 1974, sf. 55-56). Bu  Ankara’ya  geldiklerinde  Hacı  Bayram  Dolandı  Hatun,  Bağdad  Hatun  bunlardan

 olarak  yer  alınca  sonraki  araştırmacılar  için  sosyo-ekonomik  zorunluk,  bir  dayanışma  ve  çevresine, özellikle doğu yamacına yerleşirler.  bazıları) bilinir. Ankara’daki vakıflar arasında
 yanlış  bir  anlayışa  kapı  açılmıştır.  Şu  halde  denetleme örgütlenmesi olan Ahiliğin kurulması  Kentin  çevresi  hayvancılığa  çok  elverişli  kadın vakıfları da çok büyük yer tutmaktadır.
 “Akı” sözcüğü tamamen Türkçedir ve Arapça mı  sonucunu  doğurdu.  Bu  örgütlenme  “yaren  olduğundan  dericilik  ile  ilgili  ekonomik  Ankara  kadınlarının  vakıf  kurması  maddî
 tartışması gereksizdir. Türkçe akı, Anadolu’da  teşkilatı” adıyla köylere dek inerek Türkmenler  etkinlikler kentin sosyo-ekonomik yaşantısında  durumlarının  iyiliğini  ve  kentin  ekonomik
 özellikle  bütün  Türk  kurum  ve  terimlerinin  arasında  Ahilik  ilkelerinin  yayılmasını  ve  önemli bir yer tutuyordu. Derici esnafı kentte  etkinliklerinin içinde olduklarını gösterir.

 Arapçalaştırılması  çabalarının  artığı  olarak  yerleşmesini sağlamıştır (Çağatay, 1974, sf. 95).  topluca,  bugünkü  Bent  Deresi  semtinde  Anadolu Selçuklu Devleti’nin çöküşüyle
 Arapça ahi’ye çevrilmiştir (Çağatay, 1974, sf.  Böylece ahilik, orta çağda Anadolu’nun sosyal  “Debbağlar” mahallesinde oturuyorlardı. Dere  bir boşluk dönemi oluşur. Osmanlı kaynaklarına
 52).  yaşantısının  düzenlenmesinde  büyük  rol  boyunca bu debbağların işyerleri ve atölyeleri,  göre,  1290’da  Ahiler,  Ankara’nın  yönetim,

 Moğolların baskısı sonucunda XIII üncü  oynamıştır.  bu dükkânların arkasındaysa aileleriyle birlikte  asayiş  ve  güvenliği  ile  ekonomik  düzenini
 yüzyılın ortalarında Selçuklu devletinde idari ve  Ahilik,  Türkmenler  arasındaki  sosyo-  yaşadıkları evleri vardır. Herkes ürettiği malını  sağlamak üzere devlet otoritesi biçiminde bir
                        19
 ekonomik karışıklıklar başlar. Tahtta oturan II.  ekonomik  bir  esnaf  dayanışma  örgütü  olup  getirip “Arasta” denilen Pazar yerinde satardı  Kent  Yönetimi  kurar  (Hacıgökmen,  2011,  sf.
 Keyhüsrev’in  veziri  Sadeddin  Köpek  bundan  sadece  bir  meslek  ya  da  sanat  sahibi  olanlar  (Hacıgökmen, 2011, sf. 43). Hatta Evliya Çelebi,  33). Ahi uluları tarafından günümüzdekine yakın

 Ahileri sorumlu tutar ve ileri gelenlerini tutuklar  katılabilirdi  (Çağatay,  1974,  sf.  59).  Bu  Edirne ve İstanbul debbağlarından söz ederken  bir cumhuriyet demokrasisi ile yönetilmiştir. Bu
 (Hacıgökmen,  2011,  sf.  20-21).  Anadolu’da  bakımdan,  halkı  sömürerek  onların  sırtından  “Ahi Evren ocağına bağlı olduklarını” belirtir  kent yönetimi, Kendisi de Ahi olan I. Murat‘a
 Türkmen isyanları çıkar: 1240 Babailer İsyanı,  geçinen tarikatlardan farkı buradadır (Çağatay,  (Çağatay, 1974, sf. 95). Ahiler ilk geldiklerinde  (Çağatay, 1974, sf. 102), 1362’de kenti teslim
 1250 Kırşehir Katliamı ve sonunda Ahi Evren,  1974, Önsöz). İş dalında yamak, çırak, kalfa ve  dericilik,  saraçlık  ve  kunduracılık  yaparken  edene kadar sürmüştür. Ahiler, daha sonraları,
 1261 yılında idam edilir. Bunun üzerine 1278  usta  hiyerarşisi  içerisinde  mesleki  eğitim  zamanla  24  iş  koluna  yayılmışlardır  (Aktüre,  tarihin  çeşitli  dönemlerinde  yaşanan  yönetim
 yılında  Ahi  Evren’in  halifelerinden  Ahi  yanında, akşam toplantılarında sosyal, dini ve  2000). Ankara çevresindeki araziler tarım için  boşluğu dönemlerinde de kurumsallıklarından

 Hüsameddin yanındakiler ile birlikte Ankara’ya  ahlaki  konularda  onları  yetiştirmektedir  çok  elverişli  olmadığı  halde  tahıl  üretimi  ve  kaynaklanan  bir  özellikle  bu  boşluğu
 göçer ve burada Ahilik kurumunu canlandırır.  (Çağatay, 1974, Önsöz, sf. 96, 101). İyi insan  bağcılığın gelişerek yayılması da bu zamanda  doldurmuşlardır.  Ahi  örgütü  başkanları,  bir
 Bu  kurum,  XIII  üncü  yüzyıldan  başlayarak  olma üstün niteliklerini esas alarak çalışma ve  olmuştur.  Daha  sonraları  dericiliğin  yanında  sultan ya da emirin bulunmadığı yerlerde oranın
 XVIII inci yüzyıla kadar Ahilik adını taşımış ve  yaşamlarını düzenler. Çoğu kez Cuma akşamları  Ankara’nın tarım dışı temel üretim kolu olarak  tüm  yönetim  işlerini  de  üzerlerine  alırlar
 sonra XX nci yüzyıl başlarına kadar da bir lonca  yapılan toplantıların, yani “ahi sohbetlerinin”  tiftik  keçilerinden  elde  edilen  ve  Avrupa’da  (Çağatay, 1974, sf 103).
 örgütlenmesi  olan  “gedik”  adını  almıştır  harcamaları Ahiler arasında toplanan, belki aidat  büyük rağbet gören sof (moher, angora yünü)  Osmanlının kuruluşu sırasında ahilerin bir

 (Çağatay, 1974, sf. 51).  diyebileceğimiz paralardan karşılanır (Çağatay,  üretimi  Ankara’nın  ekonomik  zenginliğini  kısmı bilgin, kadı olarak ilim alanında, bir kısmı
          belirlemiştir. Eşitliği esas alan bir yönetim kuran  vali,  komutan  olarak  yönetim  ve  askerlik
 Selçuklu  adını  alacak  olan  Türkmenler  1974,  sf.  103).  Ahilik  aynı  zamanda,
 Anadolu’ya geldiklerinde göçebe idiler. Yavaş  Türkmenlerin kendilerini ve kentlerini korumak  Ahiler Ankara’yı baştan sona imar etmişlerdir.  alanında, bir kısmı da ticaret ve sanat alanında
 yavaş yerleşik duruma geçtiklerinde kentlerde  üzere  de  gerektiğinde  bir  askeri  birliğe  Ankara’da  evlerine  kurdukları  sof  öne  çıkarak  ahilik  ilkelerini  sürdürmüşlerdir
 sanat  ve  ticaret  yerli  halkın,  Rumların  ve  dönüşebilen silahlı bir örgüttür. Ahilerin sahip  tezgâhlarında  çalışan  birçok  aileden  dolayı  (Çağatay, 1974, sf. 96). Osman Bey’den Fatih
 diğerlerinin  elindeydi.  Asya’dan  gelmiş  olan  oldukları  bu  güçlü  sosyal  örgütlenme,  Ahilerin kadın örgütlenmesi olan Bacıyan-ı Rum  Sultan Mehmet devrine kadar, bilginler ve devlet
 sanatkâr  ve  tüccar  Türkmenlerin  yerliler  bulundukları  yerde  ortaya  çıkan  bir  yönetim  ortaya  çıkmıştır  (Hacıgökmen,  2011,  sf.  45).  adamları  arasında  pek  çok  ahinin  adları

 karşısında tutunabilmeleri, yarışabilmeleri ancak  boşluğunu  anında  doldurabilmelerini  de  Esnaf  düzeni  içerisinde  şeyh,  kethüda  ve  geçmektedir (sf. 98).
 birbirlerine  destek  olup  dayanışmalarıyla  sağlamaktadır.   yiğitbaşı oldukları (Dilşad Hatun, Döndü Hatun,  Ahilik, Orta Çağ’da Anadolu’nun sosyal



 186                                                187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194