Page 10 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 10
tarih çevresi
Fakat bu gençlerden bazıları, geri döndüklerinde nüfus ile alakalıdır. Ancak her zamanki gibi
insanlara İslam’ı son derece sert bir şekilde yaşananlardan Arnavutlardan ziyade diğer
anlatmaya başladılar ve İslam’ı, her türlü baskı Müslümanlar olumsuz yönde daha çok
altında bugünlere taşıyan geleneği, bidat, hurafe etkilenmekteydiler.
olmakla suçladılar. Bu da selefi gençlerle halk
Yaşananların ardından Türkler, MİB’e şu
arasında gerilime neden oldu. Bu sürece,
hususlara yer verilmesi yönündeki beklentilerini
Türkiye’ye İmam Hatip veya İlahiyat Fakültesi
iletirler; * Türklere temsil hakkının verilmesi
için öğrenci gönderilemiyor olmasının da
* Türk kökenli İlahiyatçılara imkân tanınması
olumsuz yönde etki ettiğini de ilaveten belirtmek
ve personel istihdamında değerlendirilmesi *
gerekir. Ancak sonraki yıllarda Selefi düşünce
Türkçe vaazın yaygınlaştırılması *Özellikle
ile birlikte anılan gerginlikler aşılacaktır.
Doğu Makedonya’daki Müslümanlara (Türk,
MİB’e bağlı olan din görevlilerinin bir Arnavut, Boşnaklara) yeterli hizmetin
kısmı Arap ülkelerindeki üniversitelerden mezun götürülmesi…
olup, Arapçayı rahatlıkla konuşabilmektedirler.
Makedonya’nın bağımsızlığa
Önceki yıllarda Makedonya’da medrese (imam-
kavuşmasından önce Saraybosna (Bosna-
hatip) eğitimi alan, üniversite için Arap
Hersek)’ya bağlı olan Makedonya İslam Dini
ülkelerine giden soydaşlarımızın çocukları 1991
Birliği, 1994 yılında ülkenin tam bağımsızlığa
yılından sonra özellikle Türkiye’nin çeşitli
kavuşmasından sonra ilk başkanını seçer ve o
imam-hatip liselerinde ve ilahiyat fakültelerinde
tarihten 2002 yılına kadar İslam Dini Birliği’nin
okuma imkânına kavuştu. Böylelikle azda olsa
Başkanlığını Süleyman Efendi Recebi yürütür.
MİB’de Türkiye mezunu olanlarda görev almaya
2002 yılından 2005 yılına kadar Başkan Hafız
başladı.
Arif Efendi Emini’dir. Sonrasında kısa bir süre
M.C. Anayasasının öngördüğü ölçüde Bahri Aliu başkanlık görevinde bulunur. Daha
MİB’in kendine has ayrı bir anayasası (tüzüğü) sonra yapılan seçimde yeniden başkanlığa
vardır. MİB’de Arnavut milliyetçiliğinin hâkim seçilen Süleyman Efendi Recebi hâlen bu görevi
durumda olması ve diğer Müslüman azınlıklara yürütmektedir. İslam Dini Birliği’nin, kendine
yeterince temsil hakkı tanımaması bazı sorunları özgü bir tüzüğü vardır ve din işleri, vakıf, sosyal
gündeme getirdi. İslam Birliğinde 1990’larda işler ve dini okullarla ilgili iş ve işlemler bu
başlayan iç çekişmeler 2001 olayları sonrasında tüzüğe göre yürütülmektedir.
da devam etti.
İslam Dini Birliği’nin Yapısı: Cemaat
MİB’e yönelik ortaya çıkan siyasi Heyeti, Cemaat Meclisi, ülkede ve ülke dışında
müdahaleler ile bazı radikal grupların MİB’de Müftülük, Müftülük Meclisi, İslam Birliği
etkin olmaya başlaması nihayetinde birlik ve Riyaseti, Reisu’l-Ulema, İslam Birliği Meclisi
beraberliğin olumsuz yönde etkilenmesine neden ve Yüksek Yasama Heyeti (m. 23). İslam Dini
oldu. Böylelikle, Vahhabi, Selefi, hareketin Birliği’nin Kurumları: Vakıflar Müdürlüğü,
artması gibi gelişmeler yalnız MİB’de değil liseler-medreseler, İslami ilimler fakülteleri,
sosyal yaşamda da olumsuz manada kendini bilimsel-araştırma merkezleri, İslami enstitüler,
göstermeye başladı. Ancak kurumsal yada kütüphaneler, müzeler, arşivler, hanlar-
sosyal yönüyle yaşananlar daha çok Arnavut hamamlar, haber ve yayın merkezleri, ticari
8