Page 6 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 6
tarih çevresi
Makedonya’da İslamiyet
Necati ÇAYIRLI *
GİRİŞ
Etnik yapısı ve coğrafi hudutları tartışma vesilelerle gerçekleşen göçler ile Müslümanlar
konusu olan Makedonya, Türk-İslam Tarihinin zamanla azınlık konumuna düştüler. Gerek
ayrılmaz bir parçasıdır. Ayrıca Balkanların etnik, krallık Yugoslavya’sında gerekse Yosip Broz
dinsel, kültürel ve lengüistik açıdan en karışık Tito’nun başta olduğu dönemde mağdur
bölgelerindendir. Makedonya bölgesi; Ege durumda kalan Müslümanlar, etnik kökenli
Makedonya’sı (Yunanistan’da), Vardar gerekçelerinde etkisiyle; din, dil, eğitim, sosyal
Makedonya’sı (Bugünkü Makedonya ve siyasal örgütlenme gibi hususlarda pek varlık
Cumhuriyeti) ve Prin Makedonya’sı gösteremediler.
(Bulgaristan’da) şeklinde üçe bölünmüş
Tito’nun ölümüyle (1980) genel
durumdadır.
anlamda yapıcı ve barışçıl konumunu
Makedonya’ya tarih boyunca çeşitli kaybetmeye başlayan Yugoslavya’nın
kavimler (Traklar, İllirler, Romalılar, Slavlar...) 1990’ların başında parçalanması ile Makedonya
yerleştiler. IV. Yüzyılda Hun Türklerinin bağımsızlığını ilan etti (1991). Böylece Türkler,
buralara gelişini, Avarlar, Bulgarlar, Kıpçaklar, Arnavutlar vd. Müslümanlar açısından da yeni
Peçenekler takip ettiler. XIV. Yüzyılın ikinci bir dönem başlamış oldu. Bu bağlamda
yarısından Balkan Savaşları’na kadar bölge yazımızda genel olarak Makedonya’daki
Osmanlı hâkimiyetinde kaldı. İslamiyet hakkında bilgilere yer verilecektir.
Balkan Savaşları’ndan sonra Osmanlı Bugün Makedonya Müslümanları, tüm
Devleti’nin bölgeden çekilmesiyle çeşitli olumsuzluklara rağmen, benliklerini ve
* Öğretim Elemanı, Ege Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Bölümü, Bornova İzmir/TÜRKİYE.
(e-mail: necaticayirli@gmail.com) http://akademik.ege.edu.tr/?q=tr/bilgiler&id=1962
4