Page 16 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 16

tarih çevresi                                                                                               tarih çevresi



            barıştırmıştır.                                kapanmış  ve  iç  çatışmalar  baş  göstermiştir.             tarafından sağlandığı Osmanlı kaynaklarından   davet  etmiştir.  Anadolu’da  Ahiliğin  temelini

                 Hükmettikleri  her  kenti  bir  sıfatla   Kale’nin kuzey tarafından bulunan 1251 tarihli               anlaşılmaktadır. Ahiler, daha sonraları, tarihin  atacak olan Şeyh Kirmanî ve Ahi Evren gelerek
                                                           bir  kitabeden  kalenin  bugünkü  halini  bu                çeşitli dönemlerinde yaşanan yönetim boşluğu    Kayseri’ye  yerleşmişler  ve  debbağlığa  (deri
            belirleyen Selçuklular, Ankara’yı “Dar-ül Hısn”
                                                           dönemde aldığı anlaşılmaktadır.                             dönemlerinde      de    kurumsallıklarından     zanaatkârlığı)  başlamışlardır.  Şeyh  Kirmanî,
            (Tahkimli  Belde)  olarak  adlandırmışlardır.
                                                                                                                       kaynaklanan  bir  özellikle  bu  boşluğu        1238 yılında, her beldede halifesi bulunan bir
            Keykavus’dan  sonra  Selçuklu  tahtına  oturan       Moğol İstilası
                                                                                                                       doldurmuşlardır.                                fütüvvet teşkilatını tamamlamıştır. Ölümünden
            Alaeddin  Keykubat  dönemi  (1219-1237)
                                                                 Selçukluların  zayıflaması  sonucunda
            Selçukluların en parlak devridir ve Ankara, bu  Anadolu’yu  basan  Moğollar  1243  yılının                       Ahi Yönetimi                              sonra  yerine  geçen  Ahi  Evren,  bu  fütüvvet
            dönemde  büyük  imar  faaliyetlerine  sahne                                                                                                                teşkilatı içerisinde Ahilik denilen yeni bir örgüt
                                                           Temmuz’unda yapılan Erzincan’daki Kösedağ                         Ahiler,   Moğolların   batıya   doğru
            olmuştur  (Aydın  ve  diğ.,  2005,  sf.  133).                                                                                                             oluşturmuştur (Hacıgökmen, 2011, sf. 19).
                                                           Savaşı’nı  kazanırlar  ve  bundan  sonra                    oluşturdukları  baskı  sonucunda  Türkistan,
            Selçuklular   döneminde,   Ankara’da   bir                                                                                                                       Ahilik  esaslarını  fütüvvetten  almakta
                                                           Anadolu’da  her  şey  bir  anda  tersine  döner.            Harezm  ve  İran’dan,  XIII  üncü  yüzyılın
            darphanenin  bulunması  ekonomik  bakımdan                                                                                                                 fakat bölge gerçeklerinden yola çıkan Anadolu
                                                           Selçuklu  Sultanı  II.  Gıyaseddin  Keyhüsrev,              başlarında,  Anadolu’ya  gelmişlerdir.  Ahi
            canlanmayı  gösterir.  Kentin  simgelerinden   ailesini  de  alarak  güçlü  bir  kalesinin  olması          sözcüğü, cömert, eli açık, yiğit anlamına gelen  Türklerine özgü bir kuruluştur. Ahilik bir islamî
            Akköprü’nün  1222’de  inşası  da  ticaretteki                                                                                                              teşkilat olmayıp sadece Anadolu Türklerine ait
                                                           nedeniyle  Ankara’ya  kaçarken  (Çetin,  2012)              Orta Asya Türkçesi’ndeki “Akhı” sözcüğünden
            hareketlilik ile refah ve bayındırın göstergesidir.                                                                                                        sosyal yardımlaşma kurumudur. Ahiliğin diğer
                                                           veziri   Mühezzibeddin    (Muhaddabeddin)                   gelmektedir  ve  Türk  dili  ile  kurumlarının
            Kentteki  Türk  yerleşmesi  XIII  ve  XIV  üncü                                                                                                            tarikatlardan farkı sadece esnaf ve sanatkârların
                                                           Moğollarla yaptığı görüşmeler sonunda Selçuklu              Araplaştırılması  özentisi  içerisinde  kardeşim
            yüzyıllar boyunca tüccar, esnaf, zanaatkar, çiftçi  Sultanlığını tamamıyla ellerine geçirmek yerine         anlamına  gelen  Arapçadaki  “Ahi”  sözcüğüne  bu örgüte katılabilmesidir. İş yerlerinde yamak,
            gibi  çeşitli  meslek  gruplarının  katılımı  ile  bir vasal devlet haline getirilmesine razı eder.         benzetilmiştir  (Çağatay,  1974,  sf.  51;     çırak,  kalfa  ve  usta  hiyerarşisi  ile  mesleğin
            artmıştır.  Kent  merkezinin  coğrafi  konumu,                                                                                                             incelikleri  öğretilmekte  ve  akşamları  ise
                                                           Daha  birkaç  yıl  öncesine  kadar,  Sultan  I.              Hacıgökmen,  2011,  sf.  14).  Ahilik,  sanat  ve
            ticari  ve  askeri  önemine  rağmen  göçer                                                                                                                 toplandıkları  odalarda  ahlak  eğitiminden
                                                           Alâeddin  Keykubad  zamanında  en  parlak                    ticaretin  güzel  ahlak  ve  doğruluk  ile  iç  içe
            Türkmenler için cazip olmamıştır. Selçukluların
                                                           dönemini yaşayan Anadolu 1243 yılından sonra                 geçmesi  ve  askerlik  ile  güçlendirilmesi  olup  geçmektedirler.  Ahilik,  Anadolu  Türklerinin
            yönetiminde  Anadolu’da  ticari  güvenliğin    bir  anda  Moğol  boyunduruğu  altına  girmiştir             Ahilerin  temel  düsturu  kardeşlik,  birlik  ve  sosyo-ekonomik yaşantısında büyük bir gelişme
            sağlanması ile Ankara yeniden canlanmıştır.
                                                           (Gordlevski, 1988, sf. 71). Selçuklular yıkılana             beraberlik, her daim birbirinin yanında olmak,  sağlamıştır. Yerli halkın elindeki sanat ve ticaret
                 Alaeddin  Keykubat,  Harezmşahlar  ile    kadar  Moğollara  yıllık  vergi  ödenmiş,                    eli açıklık, ihtiyaç sahibine yardımcı olmak ile  yaşamına  Türkler  de  katılmış  ve  bu  sayede,

            yaptığı Yassıçimen savaşında (1230) kendisini  askerlerinin masrafları karşılanmış ve onların               yoksulu ve garibi korumak kollamak yanı sıra   göçebelikten çıkarak kentlere yerleşmişlerdir.
            destekleyen Ertuğrul Gazi ve Karakeçili aşiretine  seçtiği sultanlar ve vezirler ile ülke yönetilmiştir.   yiğitlik, mertlik, gözü pek davranmak biçiminde  Ahilik, büyük tarih bilgini Fuat Köprülü’ye göre,
            Haymana’daki  Karacadağ  Ovasını  yaylak,                                                                   anlatılabilecek   “fütüvvet”   esasına   bağlı  Osmanlı  devletinin  kuruluşunda  ve  yeniçeri
                                                                 Moğolların Anadolu’yu istilası sırasında
            Kesikköprü’deki Karakeçili köyünü de kışlak    diğer  Selçuklu  kentleri  gibi  Ankara  da                  kalmaktır.  Bir  diğer  özellikleri  de  gerektiği  örgütünün  ortaya  çıkışında  da  büyük  rol
            olarak vermiştir (Erdoğan, 2008).                                                                           zaman  duvarda  asılı  silahlarını  alarak  savaşa  oynamıştır.
                                                           sarsılmıştır.   Ancak   Anadolu   Selçuklu
                                                                                                                        gitmeleridir.
                 Kalesinin   (“kal‘atüsselasil”  olarak    Devleti’nin 1243 yılından başlayarak çöküşü ile                                                                   Bu   dönemde     Moğolların   baskısı
            tanınır) konumundan dolayı önemli bir askeri üs  Osmanlıların  kurulması  arasındaki  boşluk                     Selçuklu sultanı I. Gıyaseddin Keyhüsrev  sonucunda  Selçuklu  devletinde  karışıklıklar
            olan  Ankara,  Anadolu  Selçuklularının  taht  döneminde devlet otoritesinden yoksun kalan                  tahta  oturduğunda,  vezirini  göndererek  1204  başlamıştır.  Sultan  II.  Keyhüsrev’in  veziri
            kavgalarında  da  önemli  bir  yer  tutmuştur.  Ankara’nın  yönetim,  asayiş  ve  güvenliği  ile            yılında, Ahi uluları Türk asıllı Şeyh Evhadüddin  Sadeddin  Köpek  bu  karışıklıklardan  sorumlu

            Alaeddin  Keykubat  1237’de  zehirlenerek      ekonomik  düzeninin  bir  kent  cumhuriyeti                  el  Kirmanî  ve  damadı  Şeyh  Nasırüddin      tutarak  birçok  Ahi  ileri  gelenini  tutuklatır.
            öldürülünce  Anadolu’daki  huzur  dönemi       biçiminde  1290  yılından  itibaren  Ahiler                  Mahmud’u (Ahi Evren) Bağdad’dan Anadolu’ya     Bunun  üzerine  1240  yılında,  Babailer  İsyanı



                                                       14                                                                                                         15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21