Page 69 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 69

tarih çevresi



            düşünceden  hareketle  önce  özellikle  askeri  anlayışı,  Batı  karşısında  geri  kalmasının
            teknolojiye yönelik çalışmalar yapılmış, modem  nedenini de öncelikle askeri anlamda bir geri
            eğitim  veren  askeri  okullar  kurulmuş,  daha  kalış olarak gözlemlemiş ve bu yüzden Batıdan
            sonraları  da  sivil  meslek  yüksek  okulları  alınan yenilikleri öncelikli olarak askeri alana
            açılmıştır. Bunun yanında imar işlerinden sağlık  uyarlamıştır.  Bunun  sonucunda  da  Osmanlı
            hizmetlerine  kadar  çeşitli  alanlarda  bir  dizi  ordusu toplumun diğer bütün kesimlerinden çok
            çalışmalar yürütülmüştür. Özellikle birinci ve  daha önce batılı fikirlerle tanışmış, benimsemiş
            ikinci  Meşrutiyet  dönemlerindeki  (1876  ve  ve  savunucusu  durumuna  gelmiştir.  Bundan
            1908) yenileşme hareketleri hız kazanmıştır.3  dolayı Osmanlı ordusunun, Osmanlı yenileşme
                Ancak  bütün  bu  gayretler  her  defasında  sürecinde  güçlü  bir  önderlik  rolü  olmuştur.
            yenileşme karşıtı, muhafazakar güçlerin direnişi  Mustafa  Kemal Atatürk’ün  hareket  noktasını
            ile karşılaşmıştır. Bu mücadelede kimi zaman   oluşturan  bu  konuya  geçmeden  önce  şunu
            yenilikçiler,  kimi  zaman  da  tutucular  üstün  söylemek   mümkündür:   Her   ne   kadar
            gelmiş,  özellikle  tutucu  çevreler  amaçlarına  engellenmiş olsa da yaklaşık 200 yıla varan bu
            ulaşmak için, batılılaşma hareketlerinin İslam  yenileşme hareketleri sonucunda Türk toplumu
            dinine  karşı  gelmek  anlamını  taşıdığını    modern eğitim yapan askeri ve sivil okulları,
            vurgulayarak  yenileşmenin  önünü  tıkamaya    Batıdan alınmış kanunlar ve bu kanunlara göre
            çalışmış, bu da sonuçta toplumsal krizi giderek  çalışan  mahkemeleri  ve  parlamenter  rejim
            derinleştirmiştir.  Bu  bağlamda  Yeni  Düzen  arayışı ile artık kolayca geriye dönülmeyecek
            (Nizam-ı Cedit) savunucusu Padişah 3. Selim’in  ölçüde Batıya yönelmiştir.5
            Yeniçeriler    tarafından    katledilmesini        Türk İstiklal Harbi’nin Lozan Antlaşması ile
            anımsamak,  konunun  anlaşılması  açısından    sonuçlanmasından sonra kendisini tebrik eden
            çarpıcı bir örnektir.                          çevresine Atatürk’ün “Asıl işimiz bundan sonra
                Yenileşme  hareketlerinin  tam  başarı     başlıyor.” dediği bilinmektedir. Bu sözü ile Türk
            sağlayamaması ve sınırlı bir alanda kalmasının  toplumuna yeni bir kimlik kazandırmaya yönelik
            bir  diğer  önemli  nedeni  de,  zamanın  devlet  kültürel  bir  inkılabı  hedeflediği  anlaşılan
            adamlarının Batı Medeniyetini algılayışlarındaki  Mustafa  Kemal’in  amacı;  Türk  toplumun  bir
            farklılıktır. Çeşitli din, ırk ve kültür mensubu  daha aynı duruma düşmeden çağdaş dünyada
            topluluklardan      oluşan        Osmanlı      yerini alarak sonsuza dek yaşamasıdır.
            İmparatorluğu’nu dağılmadan bir arada tutma        İçinde yetiştiği toplumun geçmişte yaşadığı
            endişesi  çoğu  zaman  köklü  ve  sistemli  bir  deneylerin  ışığında  harekete  geçen Atatürk’e
            hareketin gerçekleşmesini engellemiştir. Ayrıca  göre kültür ve medeniyet kavramları arasında
            gerek devlet adamları gerekse Osmanlı aydınları  önemli  bir  fark  yoktur.  İkisini  bir  arada
            Batıdan  neyin  alınıp  neyin  bırakılabileceği  düşünmek gerekmektedir.  O’na göre Osmanlı
            konusunda  tartışmalarla  gereksiz  yere  zaman  yöneticilerinin  en  büyük  yanılgısı  bu  idi.
            kaybetmiş ve Batı Medeniyetinin ana unsurları  Osmanlılar  Avrupa’nın  geliştirdiği  tekniklere
            gözden kaçırılmıştır. Bu da sonuçta toplumda bir  (medeniyete) yönelirken bu medeniyeti ortaya
            kültür  ve  müessese  ikileşmesine  hatta      çıkaran  bilgi  sistemini  (kültürü)  göz  ardı
            çatışmasına yol açmıştır.4                     etmişlerdir. Atatürk’ün bu konuya yaklaşımını
                Şöyle  ki,  sürekli  fetihler  yaparak     biraz  açacak  olursak  düşünce  yapısında  göze
            topraklarını  genişletme  amacındaki  devlet   çarpan ana fikir şöyledir: Milletler farklıdır ve



                                                      66
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74