Page 108 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 108
tarih çevresi
muhabbetinin, fikir hürriyetinin en kıymetli ve şerait içinde dahi, vazifen; Türk istiklal ve
timsali olacaksınız.” cumhuriyetini kurtarmaktır! Muhtaç olduğun
kudret, damarlarındaki asil kanda mevcuttur!60
“Ey yüksek yeni nesil! İstikbal sizsiniz.
diyerek bitirir.
Cumhuriyeti biz tesis ettik onu ila ve idame
edecek sizsiniz”58 cümleleriyle dile III.III. Türk Kadınına..!
getirmektedir.
Türkler tarih boyunca kadınlarına özel bir
Öğrencilere yaptığı bir konuşmasında; önem vermişler, onları yaşadıkları hayatın dışına
“Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız asla itmemişlerdir. Orhun yazıtlarında Bilge
ufku görmesi kafi değildir. Muhakkak ufkun Kağan; Tanrı, “Türk milleti yok olmasın diye,
ötesini de görmesi ve bilmesi lazımdır.”diyen millet olsun diye, babam İlteriş Kağan’ı annem
Atatürk ufkun ötesini görmenin geçmişimizle İlbilge Hatunu göğün tepesinden tutup yukarı
ilgili olduğunu bilir ve dünya hitabet tarihinin kaldırmıştır.” 61 diyerek kadın-erkek birlikte
bize göre eşsiz ve benzersiz ifadeleriyle örülmüş mülahaza edilen bir dünya görüşünü
aşağıdaki nutkunu söyler. yansıtmıştır. Nizam ül- mülk bu durumu;
“Bugün vasıl olduğumuz netice, “Türk hakanları ve Türkmen padişahları
asırlardan beri çekilen milli musibetlerin intibahı devlet işlerinde hatunların fikirlerini üstün
ve bu aziz vatanın, her köşesini sulayan kanların tutarlardı.”diyerek dile getirir. Atatürk’ün hayat
bedelidir. anlayışında, “Bizce, Türkiye Cumhuriyeti
anlamınca kadın, bütün Türk tarihinde olduğu
Bu neticeyi Türk Gençliğine emanet
gibi bugün de en muhterem mevkide, her şeyin
ediyorum.
üstünde yüksek ve şerefli bir varlıktır”62.
Ey Türk Gençliği! Birinci vazifen, Türk Atatürk’e göre bizim kadınlarımız ile ilgili
istiklalini, Türk Cumhuriyeti’ni, ilelebet, hedefimiz “Büyük Türk kadınını mesaimizde
muhafaza ve müdafaa etmektir. müşterek kılmak, hayatımızı onunla birlikte
Mevcudiyetinin ve istikbâlinin yegâne yürütmek, Türk kadınını ilmi, ahlaki, içtimai,
temeli budur. Bu temel, senin en kıymetli iktisadi hayatta erkek şeriki, refiki, muavin ve
hazinendir.59 müzahiri yapmak yoludur”63.
Hayatın ve şartların onu hangi olumsuz Atatürk’ün beğendiği şairler arasında Tevfik
koşullarda karşılayabileceğini, Onun hangi Fikret’in özel bir yeri vardır. Fikret “Kızlarını
çıkmaz ve tuzaklarla boğuşması ve mücadele okutmayan millet oğullarının hüsranına ağlasın”
etmesinin gerekebileceğini son derece mana der. Atatürk daha açık bir dille:
dolu, anlam yüklü ve son derece az kavram
“Kadınlarımız hatta erkeklerden daha çok
kullanarak sıraladıktan sonra Atatürk, Türk
münevver, daha çok feyizli, daha fazla bilgili
Gençliğine son sözünü;
olmağa mecburdurlar. Eğer hakikaten milletin
Ey Türk istikbalinin evladı! İşte, bu ahval anası olmak istiyorlarsa böyle olmalıdırlar.” 64
105