Page 23 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 23

tarih çevresi




            kurallamalarına bağlı, olarak onun ilkelerini   planlamayla birbirine eksenlerle bağlantılanıp
            izleyen özellikle Paolo Porthegesi tarafından   şehir boyutunda yeniden ele alınıp kurgulanarak
            desteklenmiştir (Porthegesi, 1979).            gerçek anlamda  bir Roma “aklını” ve Roma
                                                           “genius-loci’sini” oluşturmuştur.
                 1.1  “Genius Loci”  Bağlamında Antik
            Roma Kenti Planlaması                                Aslında, Roma’nın “yedi tepeler” (sette
                                                           monti) kurgusu gerçekte var olmayan bir
                 Roma genius loci’sinde, Roma, İstanbul    kurguya dayanıyordu. Bu sistem antik dönem bir
            ya da diğer Roma kentlerinde “tepelerin” ve    kent planlama yönteminin kurgusal bir
            Roma’da ki gibi ütopya da olsa “tepeler”de kent   yansımasıydı ve Roma’da var olduğu iddia
            yaratma olgusunda geçmişten gelen kuralların ne   edilen efsanevi “tepeler” aslında Roma’nın
            kadar vazgeçilmez olduğunu vurgulamaktadır.    yılankavi bir biçemde uzanan kızıl vadilerinin
            Topografik hacmini ve onun “eksenel “olarak    ortasında yer alan idyllic “fore” (forum) denilen
            bağlantılanmasını temel alan antik Roma        birer “düzlükler” dizgesinden oluşmaktaydı
            kurallamalarının ve onun devamı niteliğindeki   (Schultz, 1991). Böylece, temelinde Roma
            Bizans Kurallamalarının ve aynı dönemde        mimarisi terminolojisine ait özgün bir terim olsa
            İtalya’daki daha kesin “eksenel” bağlantılarıyla   da gerçek anlamda “göreceli” bir “tepeler”
            Rönesans kurallamalarının da ötesinde farklı bir   kurgusundan söz edilmek istenirse belki de, bu
            kavramla karşılaştırır. Öyleki, Aldo Rossi,    eksenel kurgunun “görsel” anlamda hayat
            “İtalyan kentlerinin inşa edilmiş peyzaj’ lar   bulmuş versiyonu Roma kenti değildi. Bu kurgu
            içerisinde varolduğunu belirtir” (Rossi, 2003).     daha somut ve gerçek olarak;  üzerinde hala

                 Roma genius loci’sinin kaynağı gerçekte,   kentin Roma döneminin simgesi olarak iki vadi
            Etruria’nın kendi özgün topografyasından       arasında yer alan ve bu “vadiyi” vurgulayan
            kaynaklanıyordu; volkanik “tepelerden” ve bu   Roma dönemi Valens kemerinin de bulunduğu
            tepelerin açınımlandığı alt seviyelerdeki çok   derin vadileri ve bu vadilerle belirlenmiş
            sayıdaki “vadilerden” ve bu vadilerdeki değişik   tepeleriyle daha çok İstanbul kentiydi.
            seviyelerdeki tepeleri birbirine bağlantılayan,
            kıvrılıp bükülerek kent kurgusunu oluşturan,
                                                                                   “Genius
                                                                                              Loci’si”
                                                                 1.2
                                                                          Roma
            “fore” (forum) ve “Campagna” (düzlük) denilen   Bağlamında İstanbul’un  Kent  Kurgusu
            bölümlerden meydana gelmekteydi (Schultz,
            1979). Bu çok boyutlu volkanik arazi yapısı          İstanbul ve onun Roma’ dan gelen tarihi
            “genius loci ” olarak bilinen yeni Roma şehir   geçmişin ve kurallamaları incelenirse Roma
            kurgusunun yeni bir formasyonda adeta bir      dönemine geri gitmek gerekir. Roma ve İstanbul;
            maske gibi volkanik katılaşmış lav dan oluşan   Roma imparatorluğu döneminde, bu büyük
            bu   topografyaya   ustalıkla  uydurularak     imparatorluğa başkentlik etmiş iki kent olarak
            yapılandırılmasıydı. Sonuçta, bu eşsiz tepeler   geçmişte “aynı anda inşa edilebilirlik” olarak
            kompozisyonun yeni bir anlayışla birleştirilmesi   tanımlayabilecek zengin tarihi bir yapılaşma
            işte Roma “genius”unun sırrı buradaydı. Bu     sürecinden geçerek günümüze gelmişlerdir.
            dağınık ve gerçekte son derece birbirinden           Bu antik Kent kurgusunun temelinde,
            bağımsız ve kopuk, kendi doğal yapısında bütün   Antik Roma’dan kaynaklandığı pek çok eserde
            olan bu topografya son derece akıllı bir       belirtilen ve Roma genius loci  kurallamalarına




                                                      21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28