Page 24 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 24
tarih çevresi
Nakşibendilik, Halvetilik, Kadirilik, Rufailik, vaize vb. din adamlarının yetiştirilmesi suretiyle
Sa’dîlik, Bektaşilik ve Melamilik gibi tasavvuf İslam’ın varlığını sürdürmesi hususlarında çaba
akımlarının Makedonya’da temsil edilir hale sarf edildiğine şahit olmaktayız.
gelmesinin, vakıfların kurulamasının, camii
Gerek eski Yugoslavya döneminde
inşasının ve medreselerin faaliyete geçmesinin
gerekse günümüz Makedonya’sında yaşayan
nihai olarak İslamiyet’in yaygınlaşmasında
ayrıca rol oynadığını görmekteyiz. Müslümanlar; İslam adına yaşanan maddi ve
Makedonya’da Ohri’deki Halvetî tekkesi, Üsküp manevi sorunlardan ders çıkartmak suretiyle
ve Manastır’daki Mevlevî tekkeleri, Üsküp’teki etnik kökene bakmaksızın hareket edilmesi
Rifâî tekkesi, Tetova’daki Bektaşi faal olması gerçeği ile karşı karşıyadırlar. Bu bağlamda
gibi. Makedonya Cumhuriyeti İslam Dinî Birliği,
ülkedeki bütün Müslüman toplulukları
Ayrıca devlet veya vakıflar aracılığıyla
kucaklayıcı politikalar benimseyip
kurulan medreseler, camiler, mescitler,
mektepler, tekkeler, dükkânlar, hanlar, Müslümanların sosyal ve siyasi alanda seslerini
hamamlar, kervansaraylar, değirmenler, tarlalar duyurabilecekleri organize bir hareket haline
ve köylerin beraberinde Makedonya’da din gelmelidir. Bunun için dinî ve etnik farklılıkları
eğitimi veren kurumların akademik kadrolarını zenginliğe dönüştürecek politikalar
ve müftü, müderris, muallim, imam, hatip, vaiz, benimsenmelidir.
22