Page 22 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 22

tarih çevresi




                 Müslüman      nüfusun    çoğunluğunu      tarafından  Kent  Kültür  Eserleri  Koruma
            oluşturan   Arnavut    halk,   Makedonya       Derneği’ne    teslim    edilerek   galeriye
            Cumhuriyeti İslam Dinî Birliği tarafından en iyi  dönüştürüldü. Makedonya Ortodoks Kilisesi ve
            temsil edilen gruptur. Ancak ana dilde eğitim  Makedonya Yahudi Birliği’nin istimlak edilen
            hakkından  mahrum  bırakılan  Türk  ve  Slav   malları  sorun  çıkarılmadan  kendilerine  iade
            Müslümanlar     bu    temsil    hakkından      edilirken  İslam  Birliği’nin  yaptığı  bütün
            yararlanamamaktadır.   Yugoslav   yönetimi     başvurular cevapsız kalmaktadır.
            zamanında  Türkiye  ile  tarihsel  bağları  olan
                                                                 Misyonerlik, Müslümanların karşı karşıya
            Müslüman  halkın  İslami  eğitim  noktasında
                                                           olduğu  diğer  ciddi  bir  problemdir.  Yoksul
            kasıtlı  olarak  Türkiye  yerine  Arap  ülkelerine
                                                           bırakılmış Müslüman topluluklarının çoğunlukta
            yönlendirildiği  bazı  kaynaklar  tarafından
                                                           olduğu  doğu  bölgelerinde  faaliyet  gösteren
            dillendirilmektedir.  Din  eğitimini  Türkiye’de  Hristiyan  misyonerlerin  devlet  tarafından
            almış  olan  kişilerin  din  görevlisi  olarak  desteklendiği iddia edilmektedir.
            atanmadığı iddiaları da Müslüman halkların eşit
                                                                 Makedonya  Müslümanlarının  rahatsız
            temsil problemine bir örnek teşkil etmektedir.
                                                           olduğu  en  hassas  konulardan  bir  diğeri  ise
                  Makedonya devletinden finansal yardım    şehirlerin  dönüşüm  planlarının  İslam’ı  temsil
            almayan İslam Dinî Birliği, ülkedeki Ortodoks  eden yapıların tahribatına hatta yok edilmesine
            ve  Katolik  faaliyetlerin  dolaylı  olarak  devlet  göre şekillendirilmesidir. 2001 yılında Üsküp’ün
            tarafından  desteklendiğini  iddia  etmektedir.  en görünür mekânı olan Vodno Dağı’na büyük
            Nitekim  Üsküp  2014  projesi  kapsamında,     bir haç yerleştirilip geceleri ışıklandırılması, bu
            Üsküp’te  ve  ülkenin  birçok  bölgesinde      uygulamaların en dikkat çekici olanlarındandır.
            Hristiyanlığı sembolize eden haç işaretlerinin ve  Bunun yanında bir başka eylem, Üsküp’te 15.
            Hristiyanlar  için  önem  taşıyan  şahsiyetlerin  yüzyılda Osmanlı tarafından inşa edilen tarihî
            heykellerinin inşa edilmesi, bu iddianın sebepsiz  Taş Köprüye ait kitabe ve mihrap nişinin kasıtlı
            olmadığını ortaya koymaktadır.                 olarak sökülüp tahrip edilmesidir. Özellikle 2001
                 Makedonya     Müslümanlarının   sıkça     yılında   yaşanan   iç   savaş   döneminde
            dillendirdiği  vakıf  mallarının  iadesi  konusu,  Müslümanlara  ait  toplam  58  yapının  zarar
            Makedonya devletinin Müslümanlar üzerindeki    gördüğünü, 20’sinin tamamen kullanılamaz hale
            sistematik  yok  etme  politikasının  da  bir  geldiğini belirtmek gerekir.
            göstergesidir.  Zira  tarihî  ve  kültürel  açıdan   Ayrıca  15.  yüzyılda  inşa  edilmiş  olan
            birleştirici  unsur  olan  eserlerin  devlet  eliyle  Üsküp Kebir Mehmet Çelebi Camii’nin minaresi
            dönüştürülmesi,  tarihsel  ayrımcılığın  bir   ve  avlusundaki  mezar  taşları,  Üsküp  Kiril
            kanıtıdır. Ayrıca cami ve tekke gibi dinî önemi  Metodi Üniversitesi’nin inşası sırasında tahrip
            olan eserlerin yakılıp yıkılması, dönüştürülmesi  edilerek  cami  girişi  ve  avlusu  üniversite
            veya  gerektiği  gibi  korunmaması  azınlık    yerleşkesine  dâhil  edilmesi  bir  diğer  dikkat
            haklarını  koruma  konusunda  devletin  ciddi  çeken gelişmedir. Bu tür eylemler Makedonya
            zafiyet  gösterdiğinin  işaretidir.  Örneğin  16.  devletinin Müslümanlar üzerindeki sistematik
            yüzyılda Osmanlı tarafından Manastır’da inşa   yok  etme  politikasının  bir  göstergesidir.  Zira
            edilen Yeni Camii 1999’da Manastır Belediyesi  Makedonya Müslümanlarının sıkça dillendirdiği



                                                      20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27