Page 23 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 23
tarih çevresi
içinde unutulan yönlerini dünya kültürlerine Mustafa Kemal Atatürk’ün Osmanl›
anal›klar›n› reddolunamaz belgelerle ortaya imparatorluğu ile ilgili eleştirel fikirleri olduğu
koydukça yaln›z Türk milleti için değil ve fakat ve bunu meclis kürsüsünden milletvekillerine
bütün ilim alemi için kutsal bir vazife yapmakta” hitap ettiği bir konuşmas›nda dile getirdiği
olduğunu söyler ve Tarih Kurumu’nun tarihen sabittir. Özellikle kendisinin de
Alacahöyük’te yapt›rd›ğ› kaz›larda bulunan içerisinde büyüdüğü Osmanl› son dönemi de
belgelerin beş bin beş yüz senelik Türk tarihi büyük devletlerin Osmanl› ‹mparatorluğunu
belgelerinin dünya tarihinde yeni bir ç›ğ›r y›kmak üzere ortaya att›klar› diplomasinin ad›
açt›ğ›n› ilave ederken Türk tarihini Anadolu eski olan “şark Meselesi” ile ilgili görüşleri vard›r.
uygarl›klar› ile irtibatland›r›r.17 Mustafa Kemal Mustafa Kemal Atatürk’ün, şerafettin Turan
Atatürk’ün bu görüşleri, R›za Nur’un Türk taraf›ndan önceleri çok etkilendiği fakat
Tarihi adl› eserinde yer alan Hititler’den Turan sonralar› eylemleri ile etkilerini silmeye çal›şt›ğ›
Ulusu olarak bahsetmesi ve Asurlardan önce bellirtilen21 doğu sorunu ile ilgili görüşleri
Anadolu’da hüküm süren Elamlar›n ve şunlard›r “Garb alemi Osmanl› devletini y›kmak
Sümerlerin Türk olduklar›n› belirttiği fikirleri ile için ortaya şark Meselesi namile bir mesele
benzerlik göstermektedir. Nitekim R›za Nur’un ç›karm›şt›. Garb öyle zannediyordu ki, Osmanl›
eserinde geçen bilgilerin alt›n› çizmiştir.18 devletini y›kmakla onu vücuda getiren unsuru
Mustafa Kemal Atatürk’ün tarih görüşü asliyi de y›kacakt›. Garb alemi hâlâ bir hakikati
aç›s›ndan etkileyici olan M›s›r medeniyetini görmek ve itiraf etmek istemiyor ki, o da eski
Türklükle irtibatland›rmas›d›r. M›s›r Medeniyeti Osmanl› devletinin mahv munkariz olduğu ve
ile ilgili A. Moret’în Nil Nehri ve M›s›r yeni Türkiye devletinin saha arây› zuhur
Medeniyeti adl› eserde geçen M›s›r kral› olduğudur. Türk milleti kendi ismine izafetle bir
Horus’un yan›na Oğuz ismini not düşerek bu devlet vücuda getirmiş, azim ve kudretile
kelimenin Oğuz’dan geldiğini belirtmek yeniden meydana ç›km›şt›r.” 22
istemektedir.19 Hatta ayn› yazar taraf›ndan Mustafa Kemal Atatürk bunun yan› s›ra
kaleme al›nan Kabilelerden ‹mparatorluklara Osmanl› imparatorluğu ve hükümdarlar›
‹lkel Toplumlarda ve Eski Doğu’da Sosyal hakk›nda da eleştirel görüşler belirtmektedir.
Örgütlenme adl› kitab›n bir çok yerine koyduğu Özellikle Fatih, Yavuz ve Kanunî gibi Osmanl›
notlarda M›s›r medeniyetini meydana hükümdarlar›n› izledikleri politikalar› şahane
getirenlerin Türk olduğunu belirtmiş ve bir yerde bulmakla birlikte eksik yanlar›n›n olduğunun
M›s›rl›lar›n hanedan ›rk›n›n Akdenizli olduğunu alt›n› çizer ve onlar› eleştirir.. Mustafa Kemal
ileri süren yazar›n cümlesinin alt›n› çizerek Atatürk’e göre bu her üç hükümdar da kendi
yan›na “onlarda türk” notunu düşmüştür.20 h›rslar› ile yapt›klar› ve Fatih’in Bizans’a sahip
20