Page 19 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 19

tarih çevresi




            başarması dikkat çekicidir.                          Anayasa TBMM’de tartışılırken millet ve
                                                           milliyetçilik konusunda iki milletvekili iki farklı
                 Birinci  Dünya  Savaşı  ile  İkinci  Dünya
                                                           önerge  vermiştir.  İki  değişiklik  önergesi  de
            Savaşı arasındaki dönemde demokratik ülkelerin
                                                           TBMM’ce kabul edilmemiştir.
            sayıları hızla azalmıştır. Nitekim 1922 yılında 64
            bağımsız  devletten  29’u  demokratik  (yüzde        Bunlardan  birincisi  Mersin  milletvekili
            45,3)  ülke  niteliğinde  iken,  1942  yılında  61  Niyazi Bey’in önergesidir: “Efendim, kanunun
            devletten sadece 12’si demokratik (yüzde 19,7)  birçok yerinde Türkiye kelimesi vardır. Kanuni
            rejimlere sahiptir. Demokratik ülkelerin oranı  Esasi Encümeni ile de görüştük. Onlar da bunu
            1922–1942  arasındaki  dönemde  yüzde  56,6    kabul ediyorlar. Teb’aya Türk dedikten sonra

            azalmıştır.  Anılan  dönemde  dünyada  genel   Türkiye demek doğru değildir. Esasen Türkiye
            eğilim hızla totaliter rejimlere geçiş yönünde  tabiri  İtalyancadan  alınmıştır  ve  Arabca  bir
            iken, Türkiye’nin yılmadan çok partili rejime  kelimedir. Buna hiç mahal yoktur. Türk devleti;
            geçme   çabalarının   ve   demokratikleşme     Türk Teb’ası, Türk Büyük Millet Meclisi, hepsi
            girişimlerinin   önemle   altı   çizilmesi     Türk,  hepsi  müsavidir.  Binaenleyh  Türkeli
                                                           suretinde tashihini teklif ediyorum”.
            gerekmektedir.     CHP’nin      Ülkemizin
            Çağdaşlaşma  sürecindeki  misyonunun  doğru          TBMM  başkanlığına  verilen  diğer
            okunması ve anlaşılması açısından bu dönemde   değişiklik  önergesi  Konya  milletvekili  Naim
            yaşananların doğru çözümlenmesi büyük önem     Hazım’a aittir:
            taşımaktadır.
                                                                 “Maddenin  birinci  fıkrasındaki  Türk
                                                           kelimesinin  Türkiyeli  şeklinde  tadil  ve  diğer
                                                           fıkralarının  da  buna  göre  tashih  ve  tanzimini
                 CHP’nin  Millet  ve  Milliyetçilik
                                                           teklif ederim”.
            Anlayışı Hiçbir Zaman Irk Temeline Dayalı
            Olmamıştır…                                          Atatürk, 1930 yılında hazırladığı Medeni
                                                           Bilgiler  kitabında,  millet  kavramını  çağdaş
                 Yeni Türkiye’nin millet ve milliyetçilik
                                                           değerler  temelinde  ve  ırkçılık  dışında  şöyle
            anlayışı, 1924 Anayasası’nda net bir şekilde yer
                                                           tanımlamıştır:
            almaktadır. Anayasanın 88’nci maddesi şöyledir:
                                                                 “Millet;  dil,  kültür  ve  ülkü  birliğine
                 “Türkiye  ahalisine  din  ve  ırk  farkı
                                                           dayanan siyasal ve sosyal bir topluluktur”.
            olmaksızın Türk itlak olunur. Türkiye’de veya
            hariçte  bir  Türk  babanın  sulbünden  doğan        Yine  aynı  kitapta  Atatürk,  “Türkiye
            veyahut  Türkiye’de  doğup  da  memleket       Cumhuriyetini  kuran  Türkiye  halkına  Türk
            dâhilinde ikamet ve sini rüşde vusülünde resmen  milleti denir” derken, milleti oluşturan unsurlar
                                                           arasında ırkı ve dini saymamış, ülkedeki tüm
            Türklüğü  ihtiyar  eden  veyahut  vatandaşlık
                                                           etnik  grupları  kapsayan  bir  üst  kimlik
            kanunun  mücibince  Türklüğe  kabul  olunan
                                                           milliyetçiliği tanımı yapmıştır.
            herkes Türktür. Türklük sıfatı kanunen muayyen
            olan ahvalde izahe edilir”.



                                                      17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24