Page 102 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 102
tarih çevresi
olmadığını önceden biliyorsa o zaman gelinin arkadaşları gelir. Eğer kız kardeşi varsa kız
gönderilmesi söz konusu değildir. Kimi zaman kardeşi de takı takar.
da erkeğin gerdeğe girememesi olayı görülür ve
Pazartesi günü ise gelinin yakınları
gerdeğe girmesi ertesi akşama ya da ondan
toplanır, gelin de getirdiği bohçaları onlara
sonraki akşamlara ertelenir.
dağıtır. Bohçaları dağıtırken önce kaynanaya,
Gelin odadan çıkınca kadınlara ve kıllara eltiye, görümceye ve sırasıyla diğerlerine
başörtü ya da çorap dağıtılır. O sabah, gelinin verirken önce el öper, bohçayı ellerine verir ve
annesine, kadınlardan biri tarafından "simit yine el öper.
poğaça" (bazı yerlerde o gece kullanılan
Pazar günü, damat kaynananın evine
çarşaf) götürülür. Bu gelinin bakire olduğunu
yemeğe davet edilir. Buna "kaynananın elinin
kanıtlar.
öpülmesi" denir. Yemek yenildikten sonra çaylar
Kaynata ile kaynana ise geline o sabah içilir ve sohbet edilir.
altın "takı" takarlar (bilezik, yüzük, kolye, küpe
Haftaya, pazar günü, gelinin babası damat
vb.). İki gün sonra sah günü dernek denilen
evine bazı yakınlarıyla birlikte yemeğe davet
toplantı yapılır. O gün gelinin yakınları olan
edilir.
kadınlar gelir. Dernek’e gelenler içinde yeni
gelin var ise o da gelinliğiyle, gelir. Gelinin Düğün gününden üç hafta sonra gelini üç
annesi baklava getirir. Kadınları kapıda damat akşam annesi evine misafir eder. Buna "pırviçe"
karşılar ve baklava getirenlere para verir. denir. Beş hafta geçince, gelin baba evine beş
Damadın yakınlarının da katıldığı bu günde geceliğine misafir götürülür,
lokum, çay, pasta, boğaca, baklava, limonata
Üsküp ve çevresindeki bu evlenme
ikram edilir. Gelinin annesi geline takı takar.
adetlerini Türkiye'ye göç etmiş olanlarda
Gelin herkesin elini öper.
görmek mümkün olmakla birlikte bazı adetlerin
Cuma günü yine erkek evine gelinin kız uygulanmadığı görülür.
100