Page 57 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 57

tarih çevresi

guctur. Insallah boyle bir devlet kurulursa           Humeyni’yi İran’a getirecek olan uçağa iniş
Islamdan hic bir taviz verilmez demektedir103.        izni verilmiştir. 1 Şubat 1979 Perşembe günü
Ayni Gazete de cikan bir haberde de                   Humeyni’yi karşılamak için milyonlarca
Necmettin Erbakan`a: “ İran`daki olaylari             İran’lı Tahran’a akın emiştir. Takriben 3
Batililasmaya karsi Islamiyetin bir reaksiyonu        milyon kişi tarafından büyük gösterilerle
olarak kabul edebilirmiyiz? Türkiye`de buna           karşılanmıştır. Bundan sonra İran’da Humeyni
benzer bir hareket olabilir mi?” sorusuna ,Prof.      rejimi başlayacaktır. Yeni Anayasa ile
Erbakan, İran`daki laylar gostermistir ki,            Humeyni, Cumhurbaşkanını dahi azletme
insanin inanclarina butun dunyada sygi                yetkisi de dahil, çok geniş yetkilere sahip,
gosterilmelidir. Cunku inanc hakki insanin en         ülkenin en büyük lideri olarak Veli-i Fıkh
tabii ve en onemli hakkidir. Bu hakki                 ünvanını almıştır. Bir gün sonra Türk
engellemek ve baski altina almak istendiginde         basınında “İran’da Beklenenler” başlığı
bir gun geli patlar, yorumunu                         altında şöyle bir yorum yer almıştır;
yapmistir104Başbakan Ecevit ise, “İran’da             “Humeyni’nin milyonlarca İranlı’nın
yalnızca Şah gözönüne alınmamalıdır. İran             desteğini sağlayıp ilk başarısını kazanması din
halkı yeni bir düzen için savaşmaktadır, ancak        etkenine bağlanabilir. İran ‘da din adamları
bu düzene giden yol henüz açık değildir.              ordudan sonra en iyi örgütlenmiş bir kurumun
Durum çıkmaza girmiştir ve şu anda bir çıkış          temsilcisi durumundadırlar. Şah rejimine
yolu göremiyorum. Dünyanın en kritik                  karşı sesini en etkili mollalar
bölgelerinden birisi olan Orta Doğu’da Şah’ın         yükseltebilmişlerdir. Şah öteki muhaliflerini
gidişinin anlamlı bir değişim olduğunu”105            susturabilirken, din adamlarını sindirmekte
belirtmiştir. Tercümanda, İran olaylarında din        güçlük çekmiştir. Örgütlenmiş din adamları,
faktörünün son derece önemli olduğu ifade             Şahın zorladığı, halkın benimsemediği
ediliyordu106. Yine Milli Gazete de çıkan             batılılaşma reformlarını, yığınları harekete
yorum da ise, Şaha ve rejimine karşı                  geçirebilmek için kullanmışlardır. Rejime
Humeyni’nin başlattığı hareket İran halkının          muhalifler siyasal ve ideolojik nedenlerle bu
bağımsızlık hareketidir ve Türkiye de bütün           potansiyelden yararlanabilmek için din
İslam ülkeleri ile birlikte Humeyninin tarafını       adamları ile ittifaka yönelmişlerdir.Ancak
tutmaya mecburdur. Bu İran’ın ve Türkiye’nin          temel etken din değildir” 110.Ayni gun Hergun
geleceği açısından önemli bir karar                   Gazetesi`nde de su yorum yapilmistir. Bugun
olacaktır107.Cumhuriyet`te ise Ali Sirmen,            İran`da tam bir otorite buhrani var. Sosyal
basinimizda dindarligi, milliyetciligi kimseye        gucler dengesi oylesine bozulmustur ki,
birakmiyanlar Sahi tutuyor, Humeyni`ye                “olagan” bir sekilde yeni bir hukumet veya
karsilar diyor108. Ugur Mumcu da “ Sovyet             rejim tahmininde bulunmak zordur. Hic bir
Parmagi araniyor” diye ilave ediyor109.               guc kendini otekilerine kolaylikla kabul
                                                      ettirecek kadar etkili degildir ve genis destege
         Sonunda 30 Ocak 1979’da

                                                  55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62