Page 62 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 62

tarih çevresi

Şah’ın ülkesini terk etmesini sağlamıştı, ama          arasında bir neden-sonuç bağlantısı kurduk.
yine de güven verememişti136. Kuşkusuz ki
Şah’ın gitmesi için başlatılan mücadele de             Şah, Humeyni’nin ruhani gücü yüzünden
Humeyni aynı zamanda bir simge haline
gelmişti. Değişimi arzulayan sağcısı, solcusu,         tahtını yitirmiş değil, sürdürdüğü ekonomik ve
dincisi, laiki, aydını, cahili, işcisi, tüccarı
herkes onun etrafında toplanmıştı. Ancak halk          politik tutumlarının ülkeye çarpık bir Batı
yığınlarının Ayetullah’ın İran’a vermek
istediği yön konusunda aynı beraberlik içinde          düzeni getirmesi, bu bozuk düzenini bile
olduğu söylenemezdi. Laik muhalefet,
liberaller, bir kısım solcular dini liderin            polissiz        yürütememesi,  bundan
hazırladığı yeni düzene karşı direneceklerdi137.
Humeyni, halkı iyi bir şekilde örgütlemesini           faydalananların yolsuzlukları yüzünden
bilmişti.
                                                       düşmüştür”140demektedir. Doğrusu Şah rejimi
         Bunula birlikte Ayetullah’ın
savunduğu bazı genel ilkeler vardı ki, dinci           yıllar boyu, gerek polis örgütü Savak, gerekse
olmaktan uzak kişileri ve grupları dahi onu
desteklemeye itmişti. Örneğin, yolsuzluk               ordusu ile İran halkını ezen korkunç bir
yapmadan halk yararına çalışacak dürüst bir
yönetimin kurulması, ülkenin yabancı                   mekanizma yaratmıştır. İran’da nüfus’un %1’i
nüfuzundan sıyrılması, ulusal çıkarlara uygun
bir ekonomik düzenin kurulması gibi                    ulusal gelirin % 80’ine sahip olmuştur141. Şah
prensiplere ne solcular, ne de laik milliyetciler
karşı çıkabilmişti138.                                 çok küçük bir azınlığı son derece memnun

         1979’un başında İran’da insanlar, lider       ederken, büyük halk kitlelerini çok zor şartlar
Humeyni’nin bir işaretiyle yollara
dökülmüşler, Şah’ı kovmuşlardı. Bu durum               altında yaşatmıştır. Bu da kendisinin sonunu
gerek halk devrimleri, gerekse dini devrimler
içinde kendi türünün tek örneği sayılabilirdi139.      hazırlamıştır.
Niyazi Berkes ise, Şahı devirenin Humeyni
olmadığını söylüyor. Berkes, “Benim                              İran’da Şah’ın ülkeyi terk etmesinden
anladığıma göre, Şah’ı deviren Humeyni
değil. O devrilişin nedenlerini bilmeyen İran          ve Humeyni’nin İran’a dönmesinden sonra
halkı ve nedenleri görmeyen bizler, birinin
ülkeden kaçması, ötekinin gelmesi gibi iki olay        uzun süre istikrar sağlanamamıştır. İranlılar

                                                       kadar, İran dışındaki ülkelerde Humeyni

                                                       döneminin       geleceğini     merakla

                                                       beklemektedirler142. Görülmektedir ki,

                                                       20.yy’ın ikinci yarısında tahtından indirilen

                                                       Şah’ın ciddi bir iktisadi ve toplumsal siyaset

                                                       izlemekten kaçınmasının hazin öyküsüdür.

                                                                Kısaca, İran halkının ekonomik
                                                       bunalımı ve bunun yol açtığı düş
                                                       kırıklıklarından kaynaklanan toplumsal
                                                       huzursuzluk, İran Şahı’nın ABD’nin
                                                       güvencesi altında olduğunu zannetmesi,
                                                       İran’daki sosyal yapı ve Şiilik inancının etkisi
                                                       ile Pehlevi hanedanlığının sonunu
                                                       hazırlamıştır. Diyebiliriz ki, Türk basınının,
                                                       zaman zaman İran Şahının lehinde ve tarafında
                                                       bir tutum sergilediği, zaman zaman da,

                                                   60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67