Page 65 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 65
tarih çevresi
dönemde cosmos (evren) kavramının çok farklı vurgulayan orbital (dönel) merkeze odaklanan
bir boyutta algılanmaktadır ve o dönemde henüz kent formuyla (o dönem de henüz bilimsel
tüm evrenin üzerinde yaşanılan yeryüzünü olarak Evren’i tanımlayan yüksek bir düzeye
temsil etmektedir. Bu anlamda, Roma kentinin erişilmiş olmasa da) bir anlamda cosmos (evreni)
cosmos (evren) kavramıyla özdeşleşmesi, kente betimlemektedir. Roma bu anlamda, yalnızca
verilen öneme ve büyüklüğüne (maddi ve gerçek anlamda algılanan yeryüzünün değil aynı
manevi anlamda) bağlıdır. Bu kavram Antik zamanda (algılanan) kavramsal evrenin de
dönem yazarlarından Pseuda-Aetikus’a göre; Caput Mundi (dünya başkenti’dir).
Julius Honorius tarafından bir hipotez olarak
“cosmographia” diye tanımlanıyordu (Hinard, Roma kenti; urbi et orbi (kente ve
1991). dünyaya) adanmıştır ve dini ve politik dünyanın
da merkezi ve mirasçısı olarak; kent Caput
Bu, cosmos (evren) kavramı; hiç şüphesiz Mundi (dünya başkenti) ve bilinen anlamda
Roma kentinin topografik yapılanmasından dünyanın da merkezidir, ilave olarak Roma
kaynaklanmaktadır.
kentinin kendisi dünyanın bir modeli olarak
Roma kentinin kendisi de, topografyasını tasavvur edilmektedir.
Şekil 4. Roma. Kaynak, Roma, Interrotta, London, 1997, s.75.
63