Page 62 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 62
tarih çevresi
Şekil 3. İstanbul, Bizans Dönemi, Konstantinopolis. Kaynak, G. Dagron, Constantinople
Imaginaire.
Öyleki, tarihçiler “Konstantinus’un adını edilmektedir ki kentin unvanı Nouva Roma
atfettiği kentini inşa etmekle, şimdiye kadar inşa (Yeni Roma’dır) ve İmparatorluk ve halkı ise
edilen kentlerin de ötesine geçtiğini belirterek hala o dönemde de “Romalı” olarak
kenti inşa etmek için gösterilen önemin ve isimlendirilmekte ve bilinmektedir” (Wharton,
özenin olağanüstü boyutta olduğunu 1988).
vurgularlar” (Pohlsander, 2004). Gerçek şudur 2.1 Konstantinius’un, Nouva Roma
ki ; Konstantin’in kentinde, aynı zamanda hiçbir Yeni bir Roma Kurmasının Arkasındaki
kentte görülmeyecek şekilde; başta Roma Amacı
şehircilik kuralları ve zengin mimari mirası
olmak üzere bu mirası devralmış tüm bu kurallar Konstaninus’un gerçek amacı aslında,
da şimdiye kadar görülmemiş biçimde yeni bir dinin Başkenti olarak tanınacak gerçek
Roma’dan farklı bir statüde (bir dini merkez
uygulamalara sahne olmuştur.
olarak) Roma’yı kurmak istemesiydi. Pagan
Kentin halkı ise; hala “Romalı” (Roma’ya geleneklerine göre kurulmuş “Eski Roma”
da Türkçeye aktarılan şekliyle Rum) olarak özellikle dini kurumlarında ve işleyişinde, sorun
biliniyordu. A.J. Wharton’a göre : “Eski yaratacaktı. Roma’nın Pagan ritüellerine göre
imparatorluk geleneğinde açıkça ifade oluşturulmuş şehir kurgusu, yeni bir dinin
60