Page 31 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 31

tarih çevresi






























                 Şekil  9.  İstanbul’un Antik Roma-Bizans Siluetinin Dönüşümü. Şekil, çizim,  yazar.  Özgün
            Kaynak, İstanbul, 1590, Wien, 2686. ”The Classic Ottoman City” P. Pinon, A. Borie, S. Yerasimos, A.
            Yücel, Mimar Journal with Institute Français d’Architecture, 1987-88, s.20.

            alındığı ve Osmanlı döneminde de bu yapısal    Pinon, 2005).
            sistem devam ettirildiği için “tepeler” siluetinin   Belki de, Osmanlı yapılanması, daha etkin
            eşsiz kent “panoraması” ve Tarihi Yarımada’nın,   olarak “yedi tepeli” kent yapısını dinsel olarak
            kendi doğal peyzajı içindeki yapılar silsilesi   anlamdırarak anıtsal bir biçimde yapılandırıp
            gerçekte planlanmadığı halde düzenlenmiş bir
            planlamanın  yansıması olarak görülebilir.     “ütopik” Antik kent kurgusunu da vurgulayıp,
                                                           ön plana çıkarmıştır. Kökeni Antik Roma’ya
                 Spiro Kostof’a göre: “yedi tepeli” diye   dayanan  arkaik  yapılanma sistemi Roma
            isimlendirdiğimiz, karmaşık topografyaya sahip   kentinin kurgulandığı Latince anlamıyla sette
            Roma’nın görsel olarak eşlenimi olan           monti  (yedi tepeli)   ütopik ve  fantastik  kent
            Konstantinopolis’te Osmanlılar, Romalıların    örgüsü, S. Kostof’un belirttiği gibi Osmanlı
            “yedi   tepeli”   kent   kurgusu    olarak     Döneminde de devam etti (Kostof, 1991).
            gerçekleştirmek istediklerini kesin bir şekilde
            tepelere inşa ettikleri kubbeli camii’lerle daha iyi   İstanbul kenti binlerce yıldır değişerek,
            başardılar” (Kostof, 1991 ). Aslında, Külliyeler,   bambaşka bir kente dönüşmüş olsa da kentin
            piramidal yapılarıyla, bulunduğu Tepe ile –    hala antik döneme kadar “tepeler ekseni”
            gerçekte Antikiteden gelen-  imgesel ve        oluşumu hala kentin  iconic siluetinde açıkça
            sembolik bir bağlantı kurdular (Erzen, 1991).   görülebilmektedir.
            Böylece, “Forumların ortalarındaki Antik             3. Sonuç; Bir Roma Kenti Olan
            “dikilitaş”lar, Bizans döneminden kalan, küçük
            kubbeler ve islam dönemindeki minareler kentin   İstanbul’un, Osmanlı Başkentine Dönüşüm
            Roma alt yapısını tahrip etmeyip kentin siluetini   Sürecinde Genius Loci Kavramına Bakış
            belirleyecek şekilde korunmuş olmuştur” (Borie,      İstanbul, mevcut Roma dönemi ve onun




                                                      29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36