Page 45 - Tarih Çevresi Dergisi - Mart Nisan Sayısı 2021
P. 45

tarih çevresi




            (1991) ile  diğer milletler gibi Türkler açısından   Makedonya  Türklerini  Doğu  ve  Batı
            da yeni bir dönem başlamış oldu.               Makedonya Türkleri şeklinde ayırmak gerekir.
                                                           Çünkü doğu ile batı birçok yönden farklıdır. Batı
                 Makedonya Türkleri
                                                           Makedonya Türkleri; ekonomik, sosyal, kültürel,
                 Balkanların dolayısıyla Makedonya’nın     eğitim  ve  sair  bakımdan  daha  çok  imkâna
            Türklerle  tanışması  IV.  Yüzyılda  Hun       sahiptirler.    Doğu  Makedonya  Türkleri  ise
            Türklerinin buralara gelişlerine dayanır. Hun  batıdakilere  oranla  daha  zor  durumdadırlar.
                                                1
            Türklerin Avar, Bulgar, Kıpçak ve Peçenekler   Doğu  Makedonya’ya  bilinçli  olarak  bazı
            takip  ettiler. Bölgedeki  etkinliklerinin  sona  hizmetler çeşitli bahanelerle götürülmemektedir.
                       2
            ermesinden bir süre sonra XIV. Yüzyılın ikinci  Böylece   Türklerin   kendi   kimliklerini
            yarısında ise Osmanlı hakimiyeti ile bey yüz yılı  kaybetmeleri   sağlanmaya   çalışılmaktadır.
            aşacak olan dönem başlar.                      Dedeli, Çalıklı, Gökçeli, Alikoç, Kocaali... gibi
                                                           yerlere başta Türkçe eğitim olmak üzere birçok
                 1292  yılından  itibaren,  Makedonya’nın  yönden hizmet tam gitmediğinden dil, din, kültür
            bazı yerlerine Batı Anadolu’dan gelen Selçuklu
                                                           açısından bölge Türkleri zayıf durumdadırlar.
            ve  Osmanlı  Türkleri  yerleşmeye  başladılar. 3  Buna birde ekonomik sorun eklendiğinde durum
            Türk  ailelerin  gelişiyle  Türk  şehir  anlayışına
                                                           daha da vahim bir hal almaktadır.
            uygun şehirleşmede vakıf müesseseleri önemli
            bir  yere  sahiptir.  Üsküp’teki  Yahya  Paşa        Bugün  Makedonya  Türkleri,  her  türlü
            Mahallesi, Manastır’daki Asmalı köyü gibi. 4   olumsuzluğa  rağmen,  benliklerini  ve  Türk
                                                           Kültür  değerlerini  korumaya,  milli-manevi
                 Osmanlı  döneminde,  Selanik,  Üsküp,
                                                           unsurlara bağlı kalmaya devam etmektedirler.  7
            Manastır, Serez, Köprülü, Kalkandelen, Gostivar
            gibi  şehir  ve  kasabalardaki  nüfusun  büyük       Sivil Toplum Kuruluşlari
            çoğunluğunu  Türkler  oluşturuyordu. Ancak
                                              5
            Türk hâkimiyetinden sonraki dönemde çeşitli          Genel  olarak  bakıldığında  toplumda;
            sebeplerle bölgedeki nüfusun azaldığı görülür.   politik, ekonomik ve sivil örgütlenme diye üç
                                                           alanın  varlığından  bahsedilebilinir.    Bu
                 Bugün  Türkler,  Batı  Makedonya’nın      bağlamda toplumu her yönüyle etkileyebilen ve
            Gostivar, Kalkandelen (Tetovo), Ohri, Struga,  şekillendirebilen sivil kuruluşların varlığı önemli
            Manastır (Bitola), Kırçova, Debre bölgelerinden  bir yer tutar.
            başka,  başkent  Üsküp  (Skopje)  ile  Doğu
            Makedonya’nın  Köprülü  (Veles),  Valandova,         Sivil Toplum Kuruluşları; ekonomik çıkar
            Ustrumca, Radoviş, İştip bölgelerinde yaşarlar. 6  veya siyasi iktidarı ele geçirme gayesiyle hareket
                                                           etmeyen,  gönüllülüğün  esas  alındığı,  katı  bir
                 II.  Dünya  Savaşı  sonrasında  mevcut    örgütlenmeyi ön görmeyen kuruluşlardır. Daha
            yönetim, bölgedeki Türk varlığını yok sayarak
                                                           basit  bir  ifadeyle  hükümet  /devlet  dışı  bir
            Debre, Resne, Radoviş, Üsküp gibi bölgelerde
                                                           örgütlenme şeklidir.
            ve  bunlara  bağlı  köylerdeki  Türklerin  Türk
            olmadıkları iddiasında bulunmaktaydı.  Bu arada      Sivil Toplum Kuruluşları; iktidar düzenini
            bazı siyasi gelişmelerinde etkisiyle Arnavutlar  ve  onun  dayanaklarını  insani  değerler  ve
            da  Türkleri  ‘Türkleşmiş  Arnavutlar’  olarak  yurttaşlık  değerleri  açısından  sorgulayan,
            göstermeye çalışıyorlardı.                     eleştiren,  daha  iyisini  ortaya  koymaya



                                                      43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50