Page 102 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 102
tarih çevresi
Ford “Hayatta başarının sırrı, karşımızdaki doğru bir kılavuzdur.”22
adamın noktayı nazarını anlamak ve meseleleri
“Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha
iki cepheden görme kabiliyetidir” demektir.
büyük işler yapmak için kendinde kuvvet
Hatta William James “İnsan tabiatının esas
bulacaktır.”23 şeklindeki ifadeleriyle fikri
prensibi takdir edilmek arzusudur.” John Dewey
temelinin şekillenmesinde ve Türkiye devletinin
ise “İnsanın kendisine önem verilmesi en büyük
geleceğinin planlanmasında tarihin önemli bir
ihtiyacıdır” şeklindeki ifadesiyle meseleyi en can
yer tuttuğu anlaşılmaktadır.
alıcı biçimde aydınlatmaktadır. Gerçektende
Atatürk sadece savaş ya da devrim
insan, varlığının kabulünü ister. İnsan yerine
yapmamaktadır. Veya sadece işini yapan biri
konulmak ister. Adam yerine konulmak ister.
değildir. O bir misyon sahibidir. Misyonu da
Grubun bir üyesi olarak kabul edilmek ister.
Türk milletinin kaderini yeniden yaratmaktır.
Uzman olarak ihtiyaç duyulduğunu hissetmek
Hayatına baktığımızda görmekteyiz ki;
ister. Psikologlar buna “ihtiyaç duyulma
misyonuyla hayatını birleştirmiş,
ihtiyacı” diyorlar. Demek ki bir insanın bir başka
bütünleştirmiştir. Bir misyon adına gayret
insanca aranıyor, ihtiyaç duyuluyor, saygı
göstermek her şeyden evvel misyonun
gösteriliyor yani seviliyor olması onu son derece
gerçekleşeceğine dair belirli bir inancı gerektirir.
mutlu etmektedir. Belki de Spinoza’nın “İnsan
Misyon aksiyonu, aksiyon da inancı şart koşar.
için en kıymetli şey gene insandır” derken bunu
Bir amerikan atasözünde; “İnanç
anlatmak istemektedir. Bu düşünceler
görmediklerimize inanmaktır. Bu inancın ödülü
Atatürk’ün Türk Milletini tekrar ayağa kaldırma
ise inandıklarımızı görmektir.” denir. Atatürk
politikasının fikir temelinin şekillenmesinde
dünya tarihinde misyonu adına inandığı hemen
önemli rol oynadığı sanılmaktadır.
bütün ideallerinin gerçek olduğu nadir
Atatürk’ün Türk Milleti ile ilgili yeniden
şahsiyetlerden biridir. Bu durum İmam-ı
diriliş reçetesinin önemli ipuçlarını aldığı, diğer bir
Rabbani’nin bir sözünü çağrıştırmaktadır.
fikir kaynağı da zengin Türk tarihi ufkudur.
“İstemek nail olmaktır. Allah kabul etmeyeceği
Atatürk’e göre “Yolunda yürüyen bir yolcunun
duaya ettirmez.” Atatürk misyonunu
yalnız ufku görmesi kafi değildir. Muhakkak ufkun gerçekleştirmek için istemekte fakat dua ile
ötesini de görmesi ve bilmesi lazımdır.” 20 . Ufkun yetinmemektedir. Onu başarısının temelinde;
ötesini görmenin yolu da engin bir tarih
1. Program
formasyonuna sahip olmaktan geçmektedir. Bunu
bilen Atatürk muhtelif konuşmalarında; “Bizim 2. Motivasyon
yolumuzu çizen; içinde yaşadığımız yurt,
3. Hedef
bağrından çıktığımız Türk milleti ve bir de milletler
4. Etkili çalışma
tarihinin bin bir facia ve ıstırap kaydeden
yapraklarında çıkardığımız neticelerdir.” 21 “Tarih kavramları vardır. Verilen kararların bir
bir milletin nelere müstait olduğunu ve neler bilimsel sistematik halinde şekillenmedikleri ve
başarmaya muktedir bulunduğunu gösteren en sıralanmadıkları durumda da yukarıdaki dört şart
99