Page 75 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 75

tarih çevresi

onların büyük çoğunluğu babasının Hoşkadem’de kendisine
ders okuturken veya birisi soru sorduğunda onu cevaplandırır-
ken anlattığı konulardır. Babası konuşuyor, o da yazıyormuş
gibi soruların büyük kısmını cevaplandırır. Öbürlerini de kendi
bilgi birikimi ile halleder24.

        Bu sınavın sonuçları Diyanet İşleri Başkanlığı Müşavere
Heyeti üyelerince değerlendirilir. Heyetin aldığı karar aynen
şöyledir: “Vaizliğe istekli Senai Yediyıldız elliye karşı otuz altı
numara ile imtihanı başarı ile kazanmıştır. Keyfiyetin Yüksek
Başkanlığa arzına karar verildi. 07.08.1947”. Tutanak Yusuf
Ziya Yörükan, Kıvameddin Burslan, Ö. Özer (?), Hasan Hüsnü
Erdem’den müteşekkil dört üye, başkan olarak da Ahmet
Hamdi Akseki tarafından imzalanmıştır (Ek: 4). İmzası tam
okunamayan kişiyi tanıyamamakla beraber diğer dördü devrin
bilinen en önemli âlimleri arasında yer almaktadır.

        Senai Yediyıldız, Gölköy veya Reşadiye’ye vaiz olarak
atanmak ister. Buralarda kadro olmadığı için talebi yerine geti-
rilemez. Tayini sırasıyla Kastamonu Küre’ye, Batman’a ve Fın-
dıklı’ya yapılır ama o, hep mazeret bildirerek buralara gideme-
yeceğini bildirir. Yukarıda belirtildiği gibi ailenin nüfusu çok
kalabalık olduğu için onları yanında götürme ya da kendi baş-
larına köyde bırakma imkânı yoktur. Nihayet üç sene sonra, o
zaman kendi ilçesi olan Gölköy’de vaizlik kadrosu boşalıyor ve
bu kadroya ataması yapılıyor (1950). Bu atama sonrasında ha-
zırlanan Sicil Dosyasında, 1947’de Müşavere Heyeti’nde yapı-
lan sınava atıf yapılmış ve şu kayıt düşülmüştür: “Diyanet İşler
Başkanlığının 7.8.1947 tarihli Müşavere Kurulu Kararı’na göre
Müşavere Kurulunda yapılan imtihanda elli tam noya karşı otuz
altı no kazanarak vaizliğe ehliyeti sabit görülmüştür” (Ek: 5).
Bu karara dayanarak Senai Yediyıldız, 16 Haziran 1950 günü
orman bakım memurluğundan istifa ediyor ve Gölköy’de vaiz-
lik görevine başlıyor.

        Bu tarihte Gölköy ilçe merkezi ile Aybastı nahiyesi ara-
sında motorlu araç yolu yoktur. Kırk kilometrelik bu yol
1952’de Nahiye müdürü Fevzi Güvemli’nin gayretleriyle köy-
lüler çalıştırılarak açılmıştır. Aybastı’nın asıl ilişkili olduğu elli
kilometrelik Fatsa yolundan ise neredeyse on yıl sonra motorlu

24 Bu olgu, kültürün yayılmasında Osmanlı hayrat sisteminin ve kül-
liyelerin gücünü göstermektedir (bkz. Yediyıldız 2018: 203 vd.).

                                      74
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80