Page 99 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 99

iSTANBULASBIAMYEEZFiEDNDDEi'RNSiiNAMiCLAARZIENTNDAANMtarEiSOhiRNçDeEvUrGeAsOiYRBEAOSTRILNI EKMiENHSMAENDMOOGDLUELMi USTAFA

dayandmhyor. "Takvada biitiin iyiliklerin topland1gi"; dolayis1yla "Takva"da

ba§arlh olanm, "her iki diinyada kotiiliiklerden emin olacag1" ve muhakkak
"dinde ve diinyada iistiinliik" elde edecegi belirtiliyor. Ve Tann-insan

ili§kisini kuvvetlendirmek igin, "Allah'tan gergek anlamda utan, haya et"
tavsiyesinde bulunuluyor13.

        Ugiincii ilke:    "Akim ve kalbin hat1ralanm koru". "Diinyada

ba§anlarmla yetin, kaybettiklerine iiziilme ve unut" tavsiyesinden ibarettir14 .

Bu ilkeyle herhfilde gegmi§ ile gelecek arasmda bag kurulmas1, boylece tarih

bilincine sahip olunmas1, hayata olumlu bakarak ve slkmt1dan kurtularak ruh

saghgmm korunmas1 isteniyor.

                                                                                              15
        Dordiincii ilke: brnek insan, "giizel ahlakh, comert olmah ve

insanlarla  en  iyi                   16  iginde  bulunmahd1r                      17.  "iyi             18  kaynag1 19 ,

                     ili§kiler"                                                               i§ler" in

"temiz kalpli ve gok galt§kan", "kemal sahibi ve olgun" olmah, "gozii

ba§kalarmm i§lerinde kalmamah", "gevezelik etmemeli", "soziiniin

                                                                                                                                 20

smrrlarm1 ve merammm {niyetin) kurgusunu" iyi belirlemelidir. Bunlar,
"sahibini diinyada ve ahirette yiicelten" "degerli erdemler"dir21 .

        Be§inci ilke: brnek insanm en onemli i§levi, "bilgi ne§ri" olmahdrr.
icazete gore, "bilgi ne§ri" "siirekli ve etkile§imli"22 bir ibadettir 23 . Buna

toplumla etkile§imli 'siirekli egitim' diyebiliriz. brnek insan ya da bilgin,

toplumun iginde olacak, onu anlayacak ve aydmlatacaktrr. Bu konuda

iistad  talebesine §6yle  diyor:          "Nefsini  'karde§lerinin                      6grenimine  'l       ada ki,
                                                                                                      4

akranlarm arasmda miistesna bir yerin olsun! 'Erdemli insanlar'm25 arkada§l

olmaya  gah§  ki,  karar  giinii          §antn                             26  •

                                                 yiicelsin!"

Kur'an 49/13. Ayetin tamam1 ?oyledir: "Ey irnan edenler! Dogrusu biz sizi bir erkekle bir di?iden

yaratttk. Ve birbirinizle tam?maruz i9in sizi kavimlere ve kabilelere ay1rd1k. Muhakkak ki Allahyamnda

en deger/i olammz, 0 'ndan en t;ok korkammzd,r. Siiphesiz Allah bilendir, her ?eyden haberdardu".

icazette tarafim1zdan italik olarak i?aretlenen lo.sun zikredilmi?tir.
13 icazet 1901, s. 16.
14 icazet 1901, s. 16.
15 Mekarirnii'1-ahlak.

16

  Mehasinii'l-a'lak.
17 icazet 1901, s. 16.
18 A'malii'l-hayr

19

  Mesadrr.

20

  Etrafu'l-kelam ve binau'l-meram.
21 icazet 1901, s. 17.
22 Miite'addiyatii'l-'ibade.

"icazet 1901, s. 16-17.

24

  Ta'limii'l-ilivan.

25 Ahyar.
26 icazet 1901, s. 17.
27 Melinde, verii 'u 'l-hudiid ve 'r-riisiim bi-Ieriiiti'l-metii/ibifl 'l'uliim ?eklinde ge9mektedir. Goriildiigii

gibi matlab'm 9ogulu olan metii/ib kelirnesi kularulmt?llf. Bu kelirne, I. istek, istenen ?ey, arzu,

niyet. 2. soru, bir bilirnin konusu (mesela hukukun, teolojinin, felsefenin matlabi, yani maksad'm

sinonimi}, 96ziimlenecek sorun, problem; 3. hazine anlamlanna gelmektedir. ilirn!erde konunun

S1Illflarmm 9izilmesi ve yontem geli?tirilmesinin ula?ilmak istenen maksadm ne olduguna bagil oldugu

belirtilmektedir. icazet 1901, s. 17.

                                       105
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104