Page 90 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 90

tarih çevresi

       EKLER                                         umur-ı siyasiye ile teveggül edenlerce vela-i
                                                     mukat ? ve bunun tadil ve ıslahı herhalde mer-
        Mevâd-ı atiye hakkında arz ve beyânı,        hune-i irade-i seniye-i cenab-ı mülükdarı ol-
bu kere şeref -sünuh ve sudur eden emir-ü fer-       duğu emr-i bahirdir ve bu babda an fikri kasır-ı
man-ü ilhâm-ı beyan hazreti mülukane iktizâ-         sıtk-ı müesser-i çakiranem vaktiyle şifahen
i celilin mütalâa-i den olan fahire-i çakirane       maruz-ı huzur-ı âli kılındığı cihetle tekrar ve
münhasıran başka başka ber- vechizir arza            tafsili münafi-i rabı argı uburin görünüyor.
cürat olunur.
                                                              İkinci Sual-i Ali
         Birinci Sual-i Ali
                                                              Meb’usanın kanun-i intihabının ne su-
          Kanun-i Esasi’de ıslah ve tadil edil-      retle olması lazım geleceği:
mesi icap eder mevad olup olmadığı:
                                                              Cevabı
         Cevabı
                                                                İş bu intihab-ı mebussan kanunun
          Kanun-i Esasi devlet-i aliyenin ısla-      mevad-i muteaddideyi havi olması tabii ise de
hat-ı dâhiliyesini matlub-ı âli veçhile hüsn-ü       mevad-i mezkurenin esas metinden münbais
cereyana kâfil ve zamin olmak üzere tafsilen         olacağı derkardırki esas mezkûr emr-i intiha-
ve inâyeten taraf-ı eşref-i hazreti Padişahîden      bın iki derece üzere cereyan eylemesinden iba-
sunuf-ı tebaa-ı saltanat-ı seniyyeye ihsan buy-      retdir. Evvelâ umur-ı diniye ve dünyeviyesini
rulmuş bir berat-ı felâh olmasına nazaran esa-       lâyık-ı vechile ârif ve esbabi ihtiyar ve temhize
sen suret-i vaz-ı fevaid-i azimeyi mutazammın        vakıf olan ve memleketin ıslah-ı ahvâlini ger-
olduğundan iştibâh olmayıp ancak iş bu kanu-         çekten arzu eden iffetkâr ahali içinden vila-
nun müthişü’l-mecmuu havi olduğu ahkâm               yetçe bir adet ma’lûm intihab olunub bir
şimdiye kadar kâmilen mevki-i icraya konula-         heyet-i münteheba tefrik kılmak ve saniyen bu
mamış ve bu misüllü kavanin ne kadar mü-             heyet münteheba merkez-i vilayette bi’l- iç-
kemmel olsa bir cihetinin icrasıyla diğerinin        tima meclis-i mebussân için kaç kişi iktiza
muattal bırakılıması elbette matlub olan fe-         ederse onlar tarafından gerek kendi içlerinden
vaid-i umumiyeyi ba cema’? tamim edemeye-            ve gerek vilayetin sair mahallinden lâzım ge-
ceğinden kanun-i mezkûr tamamıyla bi’l-icrâ          lenleri intihap olmak labütdır. Binaenaleyh bu
mizâc memleket ve ahaliye mütevakıf edip et-         esasa göre mevcut olan kanunun bazı yerleri-
meyen mevadın tefrik ve tayin olunmadıkça            nin tadil edilmesi lazım gelir.
ıslaha olan derece-i ihtiyacı bilinemeyeceği ve
binaen aleyh bu babda şimdiden arz-ı müta-                    Üçüncü Sual-i Ali
lâaya mecal görülemeyeceği bedihi ise kanun-
i mezkûrun bazı cihetleri velev tecrübe                       Mesuliyet-i vükelâ için Bâb-ı Âlice tan-
olunmamış bulunsun şimdiki şekli zâhir ve hal        zim olunan kanunun ilanı kâfi olup olmadığı
hazırı ile ibkâsı o yani o suretle ahkâmına ic-
rası takdirde efkâr-ı muadelet cenabı mülkdâ-                 Cevabı
riden olan celb-i menfaat ve neşr-i mâadelet
ve bast-ı merhamet ve mamuriyet kazaya-yi                      Vükelanın münferiden ve müctemian
mühimmesine hail olabilmek mülahazası                mesuliyet ile mukayyed olmaları lüzumundan
                                                     maksâd-ı aslı bir vukuf-ı dilhâh-ı âli icrâ-i me-
                                                     sâlih-i saltanat-i seniyye ile beraber zat-i kut-

                                                 88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95