Page 62 - Tarih Çevresi Dergisi - Ocak Şubat Sayısı 2021
P. 62

tarih çevresi




            Şah’ın ülkesini terk etmesini sağlamıştı, ama  arasında bir neden-sonuç bağlantısı kurduk.
                                     136
            yine de güven verememişti .  Kuşkusuz ki       Şah,  Humeyni’nin  ruhani  gücü  yüzünden
            Şah’ın  gitmesi  için  başlatılan  mücadele  de  tahtını yitirmiş değil, sürdürdüğü ekonomik ve
            Humeyni  aynı  zamanda  bir  simge  haline     politik  tutumlarının  ülkeye  çarpık  bir  Batı
            gelmişti. Değişimi arzulayan sağcısı, solcusu,  düzeni  getirmesi,  bu  bozuk  düzenini  bile
            dincisi,  laiki,  aydını,  cahili,  işcisi,  tüccarı  polissiz   yürütememesi,    bundan
            herkes onun etrafında toplanmıştı. Ancak halk  faydalananların   yolsuzlukları   yüzünden
            yığınlarının  Ayetullah’ın  İran’a  vermek     düşmüştür” demektedir. Doğrusu Şah rejimi
                                                                      140
            istediği yön konusunda aynı beraberlik içinde  yıllar boyu, gerek polis örgütü Savak, gerekse
            olduğu  söylenemezdi.  Laik  muhalefet,        ordusu  ile  İran  halkını  ezen  korkunç  bir
            liberaller,  bir  kısım  solcular  dini  liderin  mekanizma yaratmıştır. İran’da nüfus’un %1’i
            hazırladığı yeni düzene karşı direneceklerdi .  ulusal gelirin % 80’ine sahip olmuştur . Şah
                                                   137
                                                                                              141
            Humeyni, halkı iyi bir şekilde örgütlemesini   çok  küçük  bir  azınlığı  son  derece  memnun
            bilmişti.                                      ederken, büyük halk kitlelerini çok zor şartlar
                                                           altında yaşatmıştır. Bu da kendisinin sonunu
                   Bunula     birlikte    Ayetullah’ın     hazırlamıştır.
            savunduğu bazı genel ilkeler vardı ki, dinci
            olmaktan uzak kişileri ve grupları dahi onu           İran’da Şah’ın ülkeyi terk etmesinden
            desteklemeye  itmişti.  Örneğin,  yolsuzluk    ve  Humeyni’nin  İran’a  dönmesinden  sonra
            yapmadan halk yararına çalışacak dürüst bir    uzun süre istikrar sağlanamamıştır. İranlılar
            yönetimin  kurulması,  ülkenin  yabancı        kadar,  İran  dışındaki  ülkelerde  Humeyni
            nüfuzundan sıyrılması, ulusal çıkarlara uygun  döneminin        geleceğini        merakla
                                                                           142
            bir  ekonomik  düzenin  kurulması  gibi        beklemektedirler .  Görülmektedir     ki,
            prensiplere ne solcular, ne de laik milliyetciler  20.yy’ın ikinci yarısında tahtından indirilen
                           138
            karşı çıkabilmişti .                           Şah’ın ciddi bir iktisadi ve toplumsal siyaset
                                                           izlemekten kaçınmasının hazin öyküsüdür.
                   1979’un başında İran’da insanlar, lider
            Humeyni’nin     bir   işaretiyle   yollara            Kısaca,  İran  halkının  ekonomik
            dökülmüşler, Şah’ı kovmuşlardı. Bu durum       bunalımı  ve  bunun  yol  açtığı  düş
            gerek halk devrimleri, gerekse dini devrimler  kırıklıklarından   kaynaklanan   toplumsal
                                                   139
            içinde kendi türünün tek örneği sayılabilirdi .  huzursuzluk,   İran   Şahı’nın   ABD’nin
            Niyazi Berkes ise, Şahı devirenin Humeyni      güvencesi  altında  olduğunu  zannetmesi,
            olmadığını  söylüyor.  Berkes,  “Benim         İran’daki sosyal yapı ve Şiilik inancının etkisi
            anladığıma  göre,  Şah’ı  deviren  Humeyni     ile   Pehlevi    hanedanlığının    sonunu
            değil. O devrilişin nedenlerini bilmeyen İran  hazırlamıştır. Diyebiliriz ki, Türk basınının,
            halkı  ve  nedenleri  görmeyen  bizler,  birinin  zaman zaman İran Şahının lehinde ve tarafında
            ülkeden kaçması, ötekinin gelmesi gibi iki olay  bir  tutum  sergilediği,  zaman  zaman  da,




                                                      60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67