Page 59 - Tarih Çevresi Dergisi - Ocak Şubat Sayısı 2021
P. 59

tarih çevresi




            kesimide Sah`i tutmuyordu. Cunku onlarda       basina bir mollayi degil laik liderlerden Mehdi
            ekonomide kendi kurallarini istiyorlar. Sah`in  Bazergan`i  getirmistir.  Ama  bir  “uzlasma
            tepeden inme emirlerinden hoslanmiyorlardi.    temayulu” olarak degil, laik cevreleri mumkun
            Isciler  geleneklere  bagliysalarda  kurtarici  oldugu kadar notralize etmek amacina yonelik
            olarak Humeyni`yi goruyorlardi. Liberalistler  oldugu intibani veriyor. Humeyni ve Bahtiyar
            demokrasi  istiyorlar,  solcular  solculugu    ordu-ordu taraftarlari ne kadar zitlasmis olursa
                      117
            istiyorlardi .                                 olsunlar hic olmassa secimle gelmek , secimle
                                                           gitmek konusunda bir anlasmaya varabilirlerse
                   Fahir  Armaoğlu,  “Humeynizm”  adlı
                                                           ve taraftarlarini da buna inandirabilirlerse, İran
            yazısında, İslam Cumhuriyeti söylentilerinin
                                                           bir  ic  savastan  kurtulabilir.  Fakat  İran`da
            bulunduğu  ama  içeriğinin  belli  olmadığını
                                                           Tarftar “hedef” konusunda zitlastiklari gibi
            belirterek, Humeyninin kasten bu söyleminin
                                                           “vasita”  konusunda  da  savasi  tercih  etmis
            ayrıntısına inmediğini, ekonomik alanda ise,
                                                           gorunuyorlar.  İran`in  yakin  geleceginde  ic
            devletleştirme   olabileceğini,   yabancı
                                                           savas  ihtimali  vardir  fakat  bu  liderlerin
            sermayeye   karşı   oldukları   tesbitlerini
                                                           yumusamasiyla       onlenebilir.    Evvela
            yapıyordu . İran`da camiler yasak olmasina
                     118
                                                           Humeyni`nin bir devlet idare edecek kadrosu
            ragmen  her  turlu  siyasi  toplanti  ve
                                                           yoktur.  İran  gibi  gecis  toplumlari  sosyal,
            teskilatlanmanin mahalli haline gelmisti. Sah,
                                                           kulturel ve iktisadi bunalimlarini cok siddetli
            camileremudahele etse  dini hisleri kuvvetli
                                                           yasar, Humeyni bunu idare edemez. Cunku bu
            olan İran halkini karsisina alacakti, karismasa
                                                           ekonomi,  sosyoloji,  politika,  yonetim
            is buyuyordu. Sah bu durumda en buyuk siyasi
                                                           bilgilerini gerektirir. Islam dunyasinin hemen
            hatasini isladi ki, bu “tereddutlu politika” idi.
            Karisik  gunlerde  carsaf  bir  sembol  haline  her tarafinda oldugu gibi, İran `da da  bu bilgi
                                                           laik   unsurlarin    elindedir.   Humeyni
            geldi. Farah Diba` nin bile carsafli resimleri
            cogaldi. Solcu kizlar bile o gunlerde carsafa  taraftarlarinin geleneksel islami bilgileri cok
            burunduler .Sah`in  gitmesini  bekleyen,       yuksek  olabilir.Ama  sanayi  caginin  ortaya
                      119
            gitmesi icin eylem yapan gruplardan biri de    cikardigi  meseleler  konusunda  onlarin  ne
            Azerilerdi. Cunku Sah “Buyuk İran” idealini    dusundukleri  belli  degildir.  Bu  durumda
            yerlestirmek icin ulkede Azeri Turklerine karsi  Humeyni devlet yonetimini sloganlarla  elde
            olan eritme politikasi uygulamistir. 10 milyon  tutsa bile uygulamada laik unsurlara birakmak
            civarinda  nufusa  sahip  olan  Azeri  Turkleri  zorunda  kalacaktir.Humeyni`nin  hic  bir
            arasinda Sah`in bu tavri bir tepki birikimine  konuda genel sloganlardan oteye orjinal bir
            yol aciyordu . Uzlasmak mumkun mu? diye        fikrini duymadik. Humeyni meselenin ozune
                       120
            soran Akyol, İran icin uzlastirici bir cogulcu  problemin  dugum  noktasina  girmiyor.
            demokrasiden  baska  guven  verici  bir  yol   Herhalde klasik bilgiden baska formasyonu
            yoktur.  Ama  uzlasma  ihtimali  zayif         yok. Formasyonu bu kadar sig olan liderler,
            gorunuyor..  Humeyni  kurdugu  hukumetin       kitleleri  costurabilirler,  kitlelerin  mucize




                                                      57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64