Page 56 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 56
tarih çevresi
Bizans olmakla beraber hristiyan dinin şekillendirdiği
Mango ise kentin yapılandırılmasını çok yeni şehircilik kodlarıyla yeni bir kurguda
farklı bir şekilde ele alır. Öyleki, Roma yaratmak, demekti.
“Konstantinus’un mimarları yeni kenti eski Bu Roma’dakine benzer ama ondan
kentin içerisine doku olarak nakletmişlerdir” üstün, dinsel açıdan ise Roma’dakinden
(Mango, 1994). tamamen farklı bir şehir modellemesiydi.
Benzerlikler ve farklılıkların birarada
Her ne kadar kent Helenik kökenlerine
uygulandığı , ayrılıp ,ayıklanarak seçildiği,
ait bölümü saf olarak kalmış olduğu düşünülüp
batıya doğru Roma planlamasıyla daha sonra bir araya getirilerek yeniden
yaratıldığı yeni bir model oluşumdu.
genişlemişse de, gerçekte bu Roma dokusunun
içerisinde ne kadarı Helendi bilinmez. Sadece, “İmparatorluk, sadece Iustinianus’un
kentin gelişim ekseninin, Akropolis’ten iştirak ettiği görüşü uygulayarak değil ,
Helenik kökenli olarak başlayıp, Roma Roma’nın yeni kurallarını da tekrar
mimarisi olarak devamlılık bulduğu
ederek, vilayet başkentinin yapıları, şehrin
söylenebilir (Mango, 1994).
ihtişamını daha da arttıracak şekilde inşa
Bu kent kurgusu, tamamen özgün edildi”.
54