Page 9 - Tarih Çevresi Dergisi
P. 9

tarih çevresi




                 Binlerce yıl başkentlik yapmış ayrıcalıklı   restorasyon çalışmaları olarak dikkat çeker. 18.
            bir kent olan İstanbul’un önemini vurgulayan en   ve 19. yüzyıllarda,  İstanbul’a gelen; 1777’de
            önemli özelliği ise Bizans’ın ve yeni dinin    Toscana’den gelen arkeolog Domenico Sestini,
            simgesi iconic Ayasofya idi. Ayasofya, kentin   topografik araştırmaları hakkında kitap da
            stratejik noktası olan Antik Akropolis tepesinin   hazırlayan, Napolitan (Napoli’li) C. Carbagnano,
            üzerinde, birinci tepe’de yer alarak sıfır noktası   1827’de Toscana’den gelen, Geneo, (Cenevizli)
            sayılan Million taşının karşısında ve kentin   diplomat Baratta, son olarak mimar olarak
            başlangıcını işaret eden en önemli yapı        Ayasofya’nın onarımınında da bulunan Fossati
            konumundaydı. Ayasofya’nın diğer önemi ise     kardeşler   İstanbul’u  ziyaret etmişlerdir
            dünyaki mabedler arasında eşsiz oluşu ve uzun   (Girardelli, 1999).
            yıllar boyunca bir benzerinin inşa edilmesinin
                                                                 Bu arada o sırada yalnızca sarayların J.
            zorluğundan ileri gelmekteydi. Bu bağlamda,
                                                           Labarte (1861) tarafından çok az sayıda
            dünyada ve Osmanlı dönemindeki yeni inşa
                                                           arkeolojik kalıntı üstüne kurulmuş bir
            edilecek dini yapılar için de önemli bir model
                                                           restitüsyonu bulunmaktadır (Pinon, 2010).
            olarak görüldü. Ayasofya, inşa edildiği
                                                           Arkeolojik çalışmlar ise bu bu bölgede ancak
            dönemden bu yana yapısal olarak dünyada
                                                           1912 ve 1913 yıllarında  görülen yangınlar
            ulaşılamaz ve ilgi çeken bir mimariye sahip
                                                           sonrasında başlatılabilmiştir, bu çalışmalar ise
            olarak, her dönem bir araştırma nesnesi olarak
                                                           önce Almanların başlattığı ve 1919 yılına dek
            ilgi çeken bir yapı olmuştur. 18-19. Yüzyıllardan
                                                           sürdürdükleri kazı çalışmalarına sonrasında
            itibaren ise  İtalyan mimarlarca restore edilir.   Fransızlar 1921’den itibaren devir alırlar esas
            Sonrasında, 20. Yüzyıl başlarından itibaren    itibarıyla Ebersolt ve Thiers tarafından 1907’den
            Ayasofya’nın önemi giderek daha da artar ve bu   itibaren (Pinon, 2010).
            bağlamda akademik çevrelerin ve de Roma’da
            tarihi ve antik kentlere ait çalışmalarda bulunan    Ayasofya, 20. Yüzyıl ile birlikte mesleki
            Fransız Akademisi’nden Henri Prost’un          bilgi ve görgülerini arttırmak için başka
            araştırma alanına girer. Bu araştırmada kentin   ülkelerde çalışmalar yapan Avrupalı mimarların
            Bizans dönemine ait daha gerçekçi bir tanım    da ilgi odağındadır artık ve eğitim alanında da
            yapabilmek için; Henri Prost’un görsel         akademik çevrelerde bir araştırma nesnesi olarak
            betimlemeleri ve Cyril Mango’nun yazınsal      ve de özellikle, Fransız Akademisi’nin ve Henri
            betimlemeleri  birlikte  karşılaştırma  ile    Prost’un araştırma alanına girerek önem kazanır.
            sunulmaktadır.                                       Fransız Akademisi’nin her sene başarılı

                 Anahtar Kelimeler; Ayasofya, Bizans,      mimarlar ve sanatçılara  verdiği  Grand Prix
            Fransız Akademisi, Henri Prost, İstanbul, Roma.   (Büyük ödül) bu kişilerin ödüllendirilmesi
                                                           anlamında geliyordu ve bu ödülü almaya hak

                                                           kazananlar Roma’da, Villa Medici’de, Antik
                 1. Giriş                                  dönem ve Roma mimarisi üzerine araştırma
                                                           yapmak hakkı kazanıyordu. Antik döneme ait
                 Ayasofya her zaman önemli bir mabed
                                                           çalışmalarda bulunmak Beaux-Art geleneğinden
            olarak görüldü. Bu iconic yapı, önceleri daha çok
                                                           gelen Fransız Akademisi’nin önem verdiği
            hayranlık uyandıran mimarisi ve inşa etmesi
                                                           eğitimsel çalışmalar olarak önem taşımaktadır.
            hayallerin de ötesinde adeta olanaksız görülen
            eşsiz yapım tekniği bakımından dikkat çeker. İlk     Fransız Akademisi’nden bu büyük ödülü
            yapılan çalışmalar, Ayasofya’da yapılan bazı   alanların başında da Fransız mimar-şehirci Henri



                                                       7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14